ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ - ΑΡΧΑΪΚΗ ΠΛΑΣΤΙΚΗ

Από το 570 π.Χ. ως το 530 π.Χ., Η κόρη της Λυών


a d p


 

 

Η κόρη της Λυών, ύψος 63 εκ., συνολικό ύψος 1,13 μ., περίπου 550-540 π.Χ., Αθήνα, Μουσείο της Ακρόπολης, Λυόν, Mουσείο Καλών Τεχνών H 1993

 

Στο δεξί χέρι κρατάει ένα πουλί. Στο κεφάλι φοράει στεφάνι ζωγραφισμένο με λωτούς και ανθέμια.

Τα φορέματά της ακολουθούν την ιωνική μόδα, με μια ομάδα πτυχώσεων συγκεντρωμένη κατά μήκος του αριστερού πλευρού και πίσω στους γοφούς. Η φούστα, καθώς μαζεύεται από το ένα μέρος, αφήνει να σχηματίζεται το περίγραμμα των ποδιών. Ο χιτώνας είναι κολλημένος στο σώμα.

Τα σκουλαρίκια της ανήκουν στον ανατολικό τύπο σκουλαρικιών.

Το πάνω μέρος του αγάλματος βρίσκεται στην Αθήνα, ενώ το κάτω στο Mουσείο Καλών Τεχνών της Λυόν.

 

Αρχαϊκή πλαστική 570-530 Η κόρη της Λυών

 

Αρχαϊκή πλαστική 570-530 Η κόρη της Λυών

Οι φωτογραφίες από Stephen Bartlett Travels, Paolo Cuchin

 

 

Στο βιβλίο «Η Αρχαία Ελληνική Τέχνη και η Ακτινοβολία της» των Μανόλη Βουτυρά & Αλεξάνδρας Γουλάκη-Βουτυρά, διαβάζουμε:

 

Η κόρη συγκολλήθηκε από δύο κομμάτια, που ο Άγγλος αρχαιολόγος Humphry Payne αναγνώρισε ότι συνανήκουν: το μεγαλύτερο, που περιλαμβάνει τον κορμό και το κεφάλι, κατέληξε στη Γαλλία, στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Lyon, ενώ το άλλο, που σώζει τα σκέλη ως τα γόνατα μαζί με τους γλουτούς καθώς και την αριστερή κνήμη, βρίσκεται στο Μουσείο της Ακρόπολης. Η κόρη, γνωστή ως κόρη της Lyon, χρονολογείται λίγο μετά τα μέσα του 6ου αιώνα (γύρω στο 540 π.Χ.) και είναι η παλαιότερη κόρη από την Αττική με τη χαρακτηριστική «ιωνική» ενδυμασία των κορών της ύστερης αρχαϊκής εποχής, που αποτελείται από έναν ποδήρη χιτώνα με μακριά μανίκια από λεπτό λινό ύφασμα και ένα μάλλινο ιμάτιο φορεμένο λοξά, όπως δείχνει η πορεία της παρυφής του επάνω στο στήθος· στο κεφάλι φοράει πόλο και στα αφτιά περίτεχνα σκουλαρίκια, ενώ κρατάει μπροστά στο στήθος με το δεξί χέρι ένα πουλί, πιθανόν περιστέρι. Τα ασυνήθιστα μακριά μαλλιά αποδίδονται ως επίπεδη κυματιστή μάζα επάνω στο κρανίο· στην πλάτη κατεβαίνουν χαμηλά διαρθρωμένα σε διακοσμητικούς βοστρύχους, ενώ μπροστά σχηματίζουν τρεις λεπτούς και μακριούς βοστρύχους δεξιά και αριστερά από το στήθος. Εντύπωση προκαλεί η ρωμαλέα σωματική διάπλαση της κόρης της Lyon, με τους φαρδείς ώμους, το μικρό στήθος και τους παχιούς βραχίονες. Ο καλλιτέχνης που κατασκεύασε το άγαλμα μοιάζει να χρησιμοποίησε τις αναλογίες του ανδρικού σώματος. Ο πόλος που η κόρη φοράει στο κεφάλι, σε συνδυασμό με το περιστέρι που κρατάει, οδηγούν στη σκέψη ότι το άγαλμα μπορεί να εικονίζει όχι μια οποιαδήποτε νεαρή γυναίκα, αλλά την Αφροδίτη. Ξέρουμε ότι η θεά λατρευόταν στη βόρεια και στη δυτική πλευρά της Ακρόπολης.

 

Πηγές:

«Η Αρχαία Ελληνική Τέχνη και η Ακτινοβολία της» των Μανόλη Βουτυρά & Αλεξάνδρας Γουλάκη-Βουτυρά δεσμός

Λυόν, Μουσείο Καλών Τεχνών δεσμός