Από την σκοπιά του ιθαγενούς εμπειροτέχνη-ιδιώτη*

Κριτικές διαπιστώσεις και πολιτική αξιολόγηση των περί Μουσικής Παιδείας
(εις πόδαν άσημον) ατελέσφορων αναδιευθετήσεων.

 

 

Εισήγηση του Βασίλη Βέτσου
στην Διημερίδα της Πανελλήνιας Ένωσης Γονέων Μουσικών Σχολείων με θέμα:
« Τα Μουσικά Σχολεία στην Ελλάδα / Μουσική & Παιδεία - Αναδρομή, αξιολόγηση και προοπτικές»

Ξάνθη 16 & 17 Μαρτίου 2007

 

 

 

I. Επισκόπηση της Μουσικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα.
[συνοπτική διαπραγμάτευση προτεραιοτήτων και αναγκαίων δράσεων]



Α . i ) Αναλυτική τομή στη στρωμάτωση των προσδοκιών πολιτείας και κοινωνικών εταίρων, σε σχέση με το αίτημα της Μουσικής Παιδείας. Η οικονομική δαπάνη πολιτείας και πολιτών στο χώρο της Μουσικής Παιδείας. Μια πρώτη προσέγγιση των αντικρουόμενων οικονομικών συμφερόντων.
ii ) Διερεύνηση του πλέγματος των εμπλεκομένων, μαθητών, σπουδαστών, εκπαιδευτικών, επιχειρηματιών, κρατικών ιδρυμάτων και αξιολόγηση της ταξινόμησης τους στο υπάρχον θεσμικό πλαίσιο για τη μουσική παιδεία. iii ) M ερική αναφορά σε εκτός Ελλάδας πρακτικές και θεσμικές διευθετήσεις, κριτική επισκόπηση των (όποιων) σχέσεων αλληλεπίδρασης τους με τα ελληνικά πράγματα, σε σχέση με τα παραπάνω ζητήματα.

Β . Το ταμπού της προφορικότητας στη μουσική εκπαιδευτική πράξη, και οι επιπτώσεις του στην ελληνική μουσικοπαιδαγωγική, παρά τις «καινοτομίες» στα ευρωπαϊκά μουσικά πράγματα.

Γ. i ) Κριτική αξιολόγηση και ανάπτυξη θέσεων για την αντιμετώπιση του προβλήματος της διαβάθμισης των σπουδών -είτε αυτή υπάρχει είτε όχι- σ' όλο το φάσμα των εκπαιδευτικών βαθμίδων.
ii ) Διερεύνηση των προϋποθέσεων που οδηγούν στους τίτλους σπουδών και αξιολόγηση της δυναμικής τους. ii ) Ανάλυση της δυσχερούς θέσεως των Μουσικών Σχολείων στο πεδίο της έκδοσης τίτλων ή πιστοποιήσεων, που αποτελεί προνομιακό χώρο -κατά οξύμωρο σχήμα -της αδιαβάθμητης ιδιωτικής μουσικής εκπαίδευσης.

Δ . i ) Αξιολόγηση του διακυβεύματος της ανατροφοδότησης των γενικών μαθημάτων (ιδιαίτερα της γλώσσας) μέσα από την καινοτόμο ανάπτυξη (και) της λαϊκής-παραδοσιακής μουσικής στα Μουσικά Σχολεία, σε σχέση με το διαφαινόμενο αίτημα για αναδιοργάνωση του θεσμικού πλαισίου διδασκαλίας της, με ευρέα επιστημονικά κριτήρια. ii ) Το ενδεχόμενο της μετάλλαξης της σ' ένα στείρο χρηστικό φολκλόρ. iii ) Ανακαταγραφή της συσσωρευμένης πείρας και αξιολόγηση των επιδράσεων της στον ευρύτερο μουσικό-παιδαγωγικό χώρο. iv ) Κριτική αναφορά στις καινοτομίες των Μουσικών Σχολείων σε σχέση με το αίτημα της κοινωνικής απήχησης και εμβέλειας της μουσικής πράξης, το διακύβευμα της ευρύτερης «μουσικής οπτικής» των αποφοίτων τους, συναρθρωμένης με την καλλιέργεια ενός ψιλού μουσικού λόγου.

Ε . H ασυμβατότητα-δυσαρμονία των παραπάνω θεσμικών αιτημάτων (και) με την τρέχουσα δομή των εισαγωγικών εξετάσεων αλλά ως επί το πλείστον και με τα προγράμματα σπουδών των πάσης φύσεως τριτοβάθμιων Μουσικών Ιδρυμάτων.

 

 

II. Ανατολική - Δυτική Μουσική: Διχοτομία & Συναλληλία

Η Ελλάδα ως κράτος και ως πολιτισμική ταυτότητα βρίσκεται στο γνωστό σταυροδρόμι τριών ηπείρων που (κατά εργαλειακή σύμβαση) συγκροτούσαν και συγκροτούν 3 τεμνόμενες πολιτισμικές μεγαλοομάδες. Εν τέλει, οι δύο απ' αυτές (διευρυμένη ανατολή και δύση) συναρθρώνουν τις συντριπτικά ισχυρότερες διαδραστικές σχέσεις. Σχέσεις δύναμης, ετεροβαρείς κατά περίπτωση, που παλαιότερα έκλιναν προς το μέρος της Ανατολής, ενώ τώρα κλίνουν προς το μέρος της Δύσης.
Τα ισχυρότατα πολιτικά διλήμματα που ενδεχομένως υπήρξαν ψευδοδιλήματα, έχουν φορτίσει και φορτίζουν ακόμα τις κοινωνικές ομάδες και θεωρήσεις, ανακλώντας το φορτίο αυτό και στη μουσική. Η αναζήτηση κοινών και μη κοινών στοιχείων των συνόλων «Ασία» και «Ευρώπη» δεν οδηγεί βεβαίως στην «Ελλάδα», η νηφάλια εξέταση όμως των ανατολικών και δυτικών ιστορικών συνιστωσών του ελληνικού πολιτισμού είναι βασική προϋπόθεση της όποιας επιχειρούμενης θεραπείας στο εκπαιδευτικό τμήμα της Μουσικής μας Παιδείας. Τα πολιτισμικά εκατέρωθεν δάνεια και αντιδάνεια έχουν διαμορφώσει ένα πολυσύνθετο ελληνικό περιβάλλον, η συνειδητοποίηση του οποίου στην προκειμένη περίπτωση βοηθά σε επαναχάραξη πρακτικών παιδείας - έξω από τις γνωστές χρήσιμες ανάδελφες θεωρήσεις - και οπωσδήποτε σε περισσότερο απροκατάληπτες τοποθετήσεις.

III. Προφορικότητα & Λογιότητα

Πρόκειται για τη συνύπαρξη και την άσκοπη (ενίοτε) σύγκρουση των δύο μορφών μουσικής πράξης που εδράζονται ιστορικά σε δύο τεμνόμενους αλλά διακριτούς τρόπους ζωής. Η προφορικότητα εντοπίζεται κυρίως στο χώρο αλληλεπίδρασης της αγροτικής κοινωνίας με τα λαϊκά αστικά στρώματα, όπου η έκφραση- και κατά συνέπεια η μουσική - είναι σχεδόν πάντα προφορική. Η λογιότητα σηματοδοτεί, ως επί το πλείστον, τις πρακτικές και τις αντιλήψεις των ανερχόμενων αστικών στρωμάτων για την πρόσληψη και διάδοση της μουσικής. Βασίζεται στο γραπτό κείμενο, εξηγεί την πράξη και συνήθως στοχεύει στην αρτιότητα της εκτέλεσης με στόχο την κοινωνική επιβράβευση. Οι δύο όροι συχνά συναντώνται ως λαϊκή και κλασική μουσική, η δεύτερη απαντάται και ως έντεχνη μουσική και κάπου εδώ έρχεται και το ζήτημα των Καλών Τεχνών ( Beaux Artes ) που συμπληρώνει τη διαδεδομένη άποψη περί ανωτερότητας της δεύτερης έναντι της πρώτης. Πρέπει επίσης να αναφερθεί ότι η προσάρτηση της ελληνικής (προφορικής- παραδοσιακής ) μουσικής στον εκπαιδευτικό κορμό, μέσω του θεσμού των Μουσικών Σχολείων, επιφορτίζει τα τελευταία με το βαρύ έργο αναζήτησης γενικών αλλά και εξειδικευμένων κανόνων και στόχων διδασκαλίας. Ο κίνδυνος προσαρμογής και υπαγωγής της προφορικής μουσικής στο πλαίσιο της λόγιας μουσικής, όπως και αν αυτή εννοείται ή παρανοείται, καθώς και ο κίνδυνος μουμιοποίησης της προφορικότητας είναι ορατός.

 

IV. Οι ελληνικές περί μουσικής πολιτικές αναδιευθετήσεις

 

Οι συνήθεις εκπαιδευτικές πρακτικές Δυτικής Μουσικής στην Ελλάδα δεν μπορούν να ιδωθούν ξεκομμένες από τα προβλήματα αφομοίωσης που δημιουργήθηκαν με τις γεωπολιτικές ανακατατάξεις των τελευταίων 180 χρόνων. Έτσι η στρεβλή πρόσληψη της «Δυτικής» Μουσικής στον ελληνικό παιδαγωγικό τομέα, επιτείνεται μέσα σ' ένα πλαίσιο μιμητισμού απέχοντας παρασάγγας από την βιωμένη κεντροευρωπαϊκή μουσικοπαιδαγωγική παράδοση, με όλες τις αυτοαναιρέσεις και ασυνέχειες της (βλ. Dalcroze , Orff , Kodaly ), σ' ένα μεταβιομηχανικό σύστημα γενικευμένης εμπορευματοπoίησης. Σ' αυτό το επιβαρημένο πλαίσιο, στόχος των εκπαιδευτικών πρακτικών Δυτικής Μουσικής στην Ελλάδα είναι - ή θέλει να προσδιορίζεται - η διαρκής επιδίωξη μιας εξειδικευμένης εκπαίδευσης που να καταρτίζει ειδικούς - επαγγελματίες.


Ειδικότερα - και μέσα σ' αυτό τον κατακερματισμό - το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα καταλήγει να ευτελίζει την θεωρία, αντιμετωπίζοντας την ξεκομμένη και όχι αναγκαστικά συνδεδεμένη με την πράξη, ακυρώνοντας έτσι μια καταγεγραμμένη ιστορική πραγματικότητα (με αφετηρία την κλασική αρχαιότητα): ότι Πράξη και Θεωρία είναι οι 2 πλευρές ενός και μοναδικού νομίσματος, εν προκειμένω της μουσικής. Η πράξη προηγείται ως μιμητική ηχοκινητική διαδικασία και η θεωρία δεν είναι άλλο από την επιστημονική, λογική εξήγηση και ανατροφοδότηση της πρώτης.

Παρόλα αυτά, και ενώ το ανατολικό τμήμα (κατά το μουσικό σύστημα), συγκεκριμένα, η λόγια-εκκλησιαστική, και η λαϊκή-κοσμική μουσική (δηλαδή οι ποικίλες εκφάνσεις του λαϊκού μουσικού μας πολιτισμού μέσα στον ιστορικό χρόνο) προκρίνει την προφορικότητα ως τη βασική προϋπόθεση μουσικής πράξης και θεωρίας, παγιώνονται οι αρτηριοσκληρωτικές πρακτικές στον τομέα της ωδειακής παιδείας , ενώ οι αγκυλώσεις και τα προβλήματά της, με νόμους πλέον (!) μετακυλίονται και στην λεγόμενη παραδοσιακή μουσική .

Εν προκειμένω και παρά την φύση της, η λαϊκή και παραδοσιακή μουσική, είθισται στο πλαίσιο της θεσμικής διαχείρισης της, να αξιολογείται ως προς την επιτελεστική-διδακτική επάρκεια, πρωτίστως με κριτήρια λογιότητος, δηλαδή γραφής, ανάγνωσης, ανάλυσης και κατοχής-συσσώρευσης τίτλων σπουδών. Η προφορική μύηση κατ' εξακολούθησιν υποτιμάται, καθώς για τους κατ'αρχήν φυσικούς της φορείς (βλ. "εμπειροτέχνες ιδιώτες") προβλέπεται μια "ωριαία αντιμισθία". Ιδιαίτερα όταν τα πάλαι ποτέ νεωτερικά αγγλο/γαλλικά μουσικά-παιδαγωγικά συστήματα, έχουν αρχίσει προ δεκαετιών να αναθεωρούνται, μετατοπίζοντας το κέντρο βάρους τους από την θεωρία στην πράξη και από την εξειδίκευση στη διασύνδεση των γνωστικών πεδίων.

Το παραπάνω συμφράζεται δημιουργώντας πρόσθετα ερωτηματικά συμβατότητας με τις «νεωτερικές» περί διαθεματικότητας επικλήσεις. Όμως είναι εξίσου απογοητευτικό το ότι σε μια χώρα με πλούσια ιστορία στη συνομιλία των επιστημών, των τεχνών, της φιλοσοφίας, των θρησκευτικών δογμάτων, των τριών Ιεραρχών, να "ανακαλύπτεται", αίφνης, μια μηχανιστική-διαχειριστική εκδοχή διαθεματικότητας ως πανάκεια.

Η διχοτόμηση των εκπαιδευτικών ΠΕ16 στο πλαίσιο του ΥΠΕΠΘ, αποτέλεσμα των θεσμικώς αλληλοκαλυπτόμενων και εν πολλοίς συγκρουόμενων ταξινομήσεων της ελληνικής μουσικής εκπαίδευσης, έγινε και επισήμως τριχοτόμηση. Στο ίδιο -επιπροσθέτως βεβαρημένο- πλαίσιο, με επάλληλες ελλειμματικές προσεγγίσεις, επαναπροσδιορίσθηκε το περιεχόμενο των σπουδών και διευρύνθηκαν οι αντιθέσεις των επί μέρους κλάδων. Η επί πλέον αυτή τομή, οδήγησε (και) στην -προς όφελος τίνος;- περιθωριοποίηση των φυσικών προσώπων-φορέων του λαϊκού μουσικού μας πολιτισμού· ρύθμιση που σημάνθηκε «πανηγυρικά » στο περί ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ νόμο, με τον έωλο όρο "εμπειροτέχνης ιδιώτης"!

Το θεσμικό πλαίσιο της όλης Μουσικής Παιδείας(;) αποκαλύπτει δραματικά και με δυο λόγια, ότι: ο πολιτισμός, η παιδεία, η γλώσσα, η μουσική, η προφορικότητα, στο τέλος-τέλος η ίδια η μάνα μας, καλούνται να καθαρίζουν τις σκάλες. Μάλλον τίποτε δεν μοιάζει να διδάχθηκαν οι Έλληνες (και) από το βραζιλιάνικο παράδειγμα του Heitor Villa - Lobos ; Για να το πούμε ελληνικά: αν μπορούσε σήμερα να διαβεί ο Μάνος Χατζηδάκις τις σκάλες του Υπουργείου Παιδείας, τι χαρτιά θα του ζητούσαν άραγε;

Εν κατακλείδι, σήμερα, εκατόν εξήντα τέσσερα χρόνια μετά την πολύπαθη Καποδιστριακή Δεκάρα, φαίνεται πως κανείς δεν είναι διατεθειμένος με ψυχραιμία, να πληρώσει με το σημερινό μουσικό - της επίσημης πολιτείας μας- νόμισμα;

Απ' τη μια (ΚΟΡΩΝΑ) το Ανοιχτό -σαν Ξέφραγο- Σχολείο, χορταριασμένος αμπελώνας μιας μηχανιστικής ζιζανιοκτόνου «Διαθεματικότητας», όπου στήνονται αυθαίρετες ελενιτοπαράγκες  επανανακάλυψης  της ίδιας πυρίτιδας και σιδερόφρακτοι χώροι φιλοξενίας  μουσικοχαρωπών δημοσιοσχεσίστικων δι-αλογικών η-μερίδων , ενώ Εμπειροτέχνες Ιδιώτες, τσαπίζοντας την αγριάδα, ξεροσταλιάζουν μ' ένα στυφό χαρμόλυπο τραγούδι στο τίμιο τους στόμα. Απ' την άλλη (ΓΡΑΜΜΑΤΑ) έχει ζωγραφισμένη τη Δαμόκλειο Σπάθη με το επίγραμμα «ΔΕΝ ΠΑΙΡΝΟΥΜΕ ΤΙΠΟΤΑ ΠΙΣΩ» και ενίοτε ως φόντο- μουσικοπαιδαγωγική καινοτομία, την ΚΙΤΡΙΝΗ ΚΑΡΤΑ. Σκληρό το νόμισμα, θα αντέξει άραγε για να εξαργυρώσει το Ψωμί του Δασκάλου, με την εκχώρηση της Παιδείας και της Ελευθερίας του;

 

 

V. Εβδομήντα δύο  χρόνια πριν

Κι όμως Εβδομήντα δύο  χρόνια πριν, και κάμποσα έτη φωτός μπροστά, μας προειδοποιεί, μας αφυπνίζει ένας σπάνιος ανθός της Λεσβιακής 'Ανοιξης, με το φινετσάτο παριζιάνικο άρωμα του Βασιβουζούκου. Ζωγραφιστός σαν διαρκές απείκασμα, σαν μουσική στο αρχαίο αίτημα: "ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΑΝΗΡ". Από τον βαρύτιμο λόγο του Αντώνη Πρωτοπάτση:  
«ΣΑΝ ΤΙ ΝΑΝΑΙ Η ΜΟΥΣΙΚΗ;» δυό λόγια φάρμακο και για κάποιους άλλους φαρμάκι:

 

[…Είναι αξιοπαρατήρητο πως τη στιγμή που οι Ευρωπαίοι οι ίδιοι αρχίζουν να μην πολυπιστεύουν πια στο απόλυτο της μουσικής τους και κλίνουν συμπαθητικό αφτί προς τους μακρυνούς αντίλαλους, νοιώθουν αμέσως το νόμιμο κάθε τοπικής μουσικής και κατά βάθος το αμετάδοτό της. Και την ίδια αυτή στιγμή διαλέξαμε κι εμείς για να γενούμε κήρυκες της παγκόσμιας αξίας της ευρωπαϊκής κλίμακας και να τρέχουμε να ξετρυπώσουμε και το τελευταίο τραγουδάκι που κρύβεται ίσως ακόμα τρομαγμένο κάπου για να του φορέσουμε με το ζόρι φράγκικα. Να ένα γεγονός που περιέχει, νομίζω, πολλή και θλιβερή ειρωνία.


Ναι, νομίζω κι εγώ πως έχουμε πολλά μάθει κι ωφεληθεί από την Ευρώπη κι έχουμε ακόμα πιο πολλά να μάθουμε και να ωφεληθούμε. Το πρόβλημα, τραγικά δύσκολο πρόβλημα καθώς αποδείχτηκε, είναι, πως, μέσα στον κυκεώνα που κυλά η πολυτάραχη ζωή της, να ξεδιαλέξουμε τα καλά και τα όμορφα, αλλά κι αφομοιώσιμα, για να τα βάλουμε κοντά σε όσα καλά κι όμορφα τυχόν μας βρίσκουνται από πριν.

… Αλλά όλη μας η μόρφωση κι η σκέψη είναι σήμερα δεμένη, σκλαβωμένη, στο γραμμένο και τυπωμένο χαρτί. Για τους περισσοτέρους η μουσική δεν αξίζει τ' όνομα μουσική, παρά από την στιγμή που βρίσκεται στρωμένη στο χαρτί. Κι ούτε μας περνά πια από το νου, πως τα λαϊκά μας τραγούδια δεν είναι φιλολογία, δεν είναι στίχοι συνθεμένοι πάνω στο χαρτί, αλλά ζωντανή ποίηση, γεννημένη μαζί με τη μουσική της, συσσωματωμένη με τη μουσική της.Το τέχνασμα της γραφής χώρισε εκ των υστέρων στίχους και μουσική, μπαλσαμώνοντας τους στίχους, και πετώντας τη μουσική τους στ' άχρηστα ... ]

Εξετάζει η Ελληνική Πολιτεία (κοινωνία) το ενδεχόμενο να αντιμετωπίσει επαρκώς (μέσω των οργανωμένων της δομών Παιδείας και Πολιτισμού) το τελευταίο ζήτημα που -σ' ένα όριο δεοντολογίας- απομονώθηκε; Ή μήπως προτιμά να παραμένει θεατής του πάντα επίκαιρου αγώνα «εσείς-εμείς» με το σύνολο των παικτών ενδεδυμένους στο προσποιητό ενδιαφέρον για μια μούσα που αγνοούν και ιεραρχικώς τοποθετούν τελευταία στην παιδεία (βλ. πρόσφατη επερώτηση στη Βουλή για τη λειτουργία των Μουσικών Σχολείων). Οι μέχρι τώρα αξιολογήσεις, ρυθμίσεις και προτεραιότητες της, παλιές και γνώριμες, όσο και πρόσφατες, μάλλον μια -στην καλύτερη περίπτωση- ενοχική στάση σκιαγραφούν, παρά μια στοιχειώδη ανταπόκριση στο αίτημα για εγρήγορση, που εγείρεται(;) με την αποδόμηση των ιδιαίτερων πολιτισμικών μορφωμάτων και τη μετακύλιση τους στη χοάνη μιας αδιαμφισβήτητης πολιτικής ορθότητας .
.... Μια που (και) για προφορικότητα γίνεται λόγος, να τι έλεγε η Γιαγιά μου για κάτι τέτοια θέματα – taboo:

 

VI. « Σκέπαζε τα, σκέπαζε τα… »
( Π.Ι. προς Μουσικά σχολεία: Μείωση στο μισό των ωρών της ενόργανης μουσικής πράξης )

Αφού περί taboo ο λόγος, αξίζει να αναφερθεί κανείς, στο πρόσφατο χαρακτηριστικό παράδειγμα (που ήρθε εσπευσμένα στο φώς της δημοσιότητος, και με προλογική αναφορά στον γράφοντα) των taboo -ράδων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (Π.Ι), ότι:

Οι επί δεκαετία χρονίζουσες νομοθετικές ρυθμίσεις (βλ.ΥΠΠΟ) καθώς και οι πρόσφατες αναδιατάξεις στο χώρο της "Μουσικής Παιδείας"- κινούμενες ως επί το πλείστον σε παρόμοιο πλαίσιο- στα δύο (2) συνεργαζόμενα (πρός τι άραγε;) υπουργεία, καμιά εμπιστοσύνη μέχρι στιγμής δεν καταφέρνουν να εμπνεύσουν.

Αξίζει, πέραν της απαραίτητης ανοιχτόμυαλης στην κατά τόπους και χρόνους περιήγηση των εκφάνσεων της μουσικής-πολιτισμικής ταυτότητας- οι όποιοι αρμόδιοι εθναμύντορες της Παιδαγωγικής Αλήθειας και της Διεπιστημονικότητας, να κάνουν μια βόλτα και στη γείτονα χώρα (Τουρκία) που μεταξύ τόσων (και τόσων συναρτώμενων άλλων) δεν απεμπόλησε τα όποια κληρονομικά της δικαιώματα ούτε (και) σ' αυτήν τη Ρωμαίικη Παράδοση. Να ακούσουν για τον Fisagor(a) και τον Aristoxen(o) , τον Ζαχαρία τον χανεντέ (17ος αιών.), τον σύγχρονο θρύλο της χώρας, τον μακαρίτη Γιώργο Μπατζανό .

Ίσως τότε γίνει αντιληπτό σε όλους, ότι η προτεινόμενη από το Π.Ι. [" συγχώνευση των μαθημάτων που αφορούσαν στην Ελληνική Παραδοσιακή Μουσική (Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική-Δημοτικό Τραγούδι) και στο παραδοσιακό όργανο Ταμπουράς σε ένα μάθημα με τον τίτλο Ελληνικές Μουσικές Παραδόσεις"] , δηλαδή Η ΜΕΙΩΣΗ ΣΤΟ ΜΙΣΟ ΤΗΣ ΕΝΟΡΓΑΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΤΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ (έχοντας μάλιστα ως δεδομένη την θεσμική μειονεξία των λεγόμενων παραδοσιακών) καθώς και ο περίκλειστος "εθνικός" -ως μη αληθής- κλωβός του επιστημολογικών τους εργαλείων και των παιδαγωγικών-προγραμματικών διευθετήσεων (που βρίθουν μηχανιστικών επαναλήψεων) δεν αρκούν για να πείσουν κανέναν εκτός των γραφείων της Αγίας Παρασκευής. Ανάλογης αντίληψης -όσο κι αν φαίνεται εκ πρώτης όψεως σε ελάσσονα κλίμακα- είναι και η στρέβλωση στην οριοθέτηση του μουσικού-παιδαγωγικού διακυβεύματος, όπως αποτυπώνεται στην αναμόρφωση που προτείνει το Π.Ι. για το μάθημα της ελ. Μουσικής. Κατατάσσοντας (και πάλι) την μελέτη της «κλίμακας» και της «δίεσης» στον θεωρητικό τομέα -και μάλιστα στο κεφάλαιο «στοιχεία μουσικής γραφής και ανάγνωσης» (!!) προσβάλλει από καθ' έδρας το πρακτικό βάθος που συνέχει την επιστητή θεώρηση της όλης Μουσικής.

Όμως ακόμα και τότε, κάποιοι θα συνεχίσουν να επιθυμούν να μη λειτουργήσει η αληθινή μουσική επ' ωφελεία της (εθνικής) αλήθειας και προς αποκάλυψη της πριμοδοτούμενης ανεπάρκειας - διαχειρισιμότητας των «μουσικών» κύκλων που θέλουν να διαφεντεύει την μεταρωμαίικη μας τρελλή πορεία, η μονάκριβη τους αγαπημένη "Άρμονία" - Σταυρόλεξο και το Δικτέε στα 6 μέτρα.

Αλλά μέχρι τότε (άργειε να ρθει εκείνη η μέρα κι ήταν όλα σιωπηλά, γιατί τα 'σκιαζε η φοβέρα και τα πλάκωνε η σκλαβιά ) οι μέχρι τώρα ρυθμίσεις και ειδικότερα οι πρόσφατες περικαλλείς νομοδιευθετήσεις περί Εμπειροτεχνών-Ιδιωτών(!) -αιώνιων κακοπληρωμένων ωρομισθίων που σεμνά και ταπεινά δηλώνουν ότι δε θα δουλέψουν αλλού αλλά «μόνο στη μητέρα πατρίδα»- οι αντισυνταγματικές διαχωριστικές γραμμές που τραβήχτηκαν ανάμεσα σε καλούς και κακούς αλλά απαραίτητους εκπαιδευτικούς, δημιουργούν επιπρόσθετες επιφυλάξεις και σφραγίζουν με την χαριστική των καιρών σεμνότητα-ταπεινότητα (και) το σύγχρονο ελληνοπαραδοσιακό μουσικό τοπίο.

 

VII. ΚΑΠΟΙΑ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ, ΑΛΛΗΛΕΝΔΕΤΑ ΣΥΜΦΡΑΖΟΜΕΝΑ

Αλλά και το γενικότερο κλίμα δεν πάει καλύτερα. Χαρακτηριστική είναι η πρόσφατη ικανοποίηση που εξεφράσθη για την άψογη διαδικασία, σε σχέση με την διαφάνεια στην επιλογή Στελεχών Εκπαίδευσης: "Κανονικά και χωρίς προβλήματα ..."

Κι από Δευτέρα το πρωί, πέσετε κοιμηθείτε, κι όταν ποτέ ξυπνήσετε, στα ίδια θα βρεθείτε. Kανονικά...


Βέβαια, στα Αριστοτέλεια Προβλήματα, όλως παραδόξως, δεν εντοπίστηκε κανένα πρόβλημα που να αφορά αμέσως στην επιλογή των σχολικών συμβούλων. Εμμέσως όμως πλην σαφώς, όταν δεν υπάρχει πρόβλημα κάποιο πρόβλημα θα υπάρχει. Και όλοι είδαμε την μάλτιπολ τσόις παιδαγωγική κοινωνικοπολιτική χειραγώγηση των υποψηφίων, μέσα από τις - νιάου νιάου στα κεραμίδια της «πολιτικής ορθότητας» και της σεμνοταπεινής διαχείρισης- 100 απίθανες ερωτήσεις. Το Νεοελληνικό Δράμα της αποπομπής του Αρχαίου Δράματος (στην ευρύχωρη Έξω Ελλάδα ) από τους Πανελλήνιους Μαθητικούς Καλλιτεχνικούς Αγώνες, μοιάζει αυτονόητη συνεπαγωγή, όταν η εκπαιδευτική πυραμίδα στελεχώνεται μέσω των θεσμικών πρακτικών που σκιαγραφήθηκαν προηγουμένως.

Σεμνά και ταπεινά ... η Μουσική και η Μνημοσύνη γράφουν μια νέα μεταλλαγμένη ιστορία, ανάλογη με την… υπομονή που έδειξαν οι συνωστισμένοι «ταξιδιώτες» στη Σμύρνη του 1922, ανάλογη με το θράσος των πάσης φύσεως-ταχείας πήξεως «νεωτεριστών» που αποκαλούν συλλήβδην εθνολαϊκιSSτές όσους αντιστέκονται καθημερινά στις απαιτήσεις της νέας πολιτικής ορθότητας για μια «δήλωση μετανοίας». Για μια ακόμα ταπείνωση, σαν κι αυτήν, επί παραδείγματι, που πρόσφατα κλήθηκαν να υπογράψουν όλοι -ανεξαρτήτως εργασιακής σχέσης- οι μουσικοί εκπαιδευτικοί. Στο ανελέητο στόχαστρο βρέθηκαν ακόμα και οι ωρομίσθιοι μουσικοί αλλά και οι χτυπημένοι από την πρόσφατη "πολιτιστική επανάσταση", " ΕΜ -πειροτέχνες Ιδιώτες". Σ' αυτούς έλαχε να γίνουν οι καμικάζι-μάρτυρες του Γένους για να εμπλουτισθεί -πάση θυσία- η σχολική μουσική πράξη, να μπολιαστεί με το λαϊκό μουσικό πολιτισμό η ... διψώσα μαθητική νεολαία. Δεν διευκρινίσθηκε αν μπορούν κρατήσουν το χωράφι με τις πατάτες - μάλλον θα επιτρέπεται - να μας φιλεύουν που και που, κοντά στις εκλογές…να πίνουμε κανα κρασάκι, "Κυριακή στο χωριό", να τους κολλάμε και 'κανα χουβαρνταλίδικο δημοσιοϋπαλληλικό 5ευρώ στο κούτελο.

Σεμνά και ταπεινά ... η Λόγια και η Λαϊκή (Ανατολική κατά το Σύστημα) Μουσική καθώς και η κάθε είδους μη αναγνωρισμένη έκφανση της προφορικότητας που γονιμοποιεί την πολιτισμική μας ταυτότητα, κλήθηκαν να υπογράψουν την συμβολική δήλωση μετανοίας. Να προσκυνήσουν, δηλαδή, τη δαμόκλεια σπάθη της τυπoλαγνείας, να γίνουν καρβουνάκια στον εξορκισμό του κακού από τους ιθύνοντες.

 

VIII. ΩΣ ΕΛΑΧΙΣΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΑ
με συμβολική -της αλήθειας- εθνική δυναμική κατατίθεται μια προφανής(;) πρόταση, δεδομένου ότι το προφανές (και) για την περίπτωση της διδασκαλίας του υποχρεωτικού μέχρι τώρα λαϊκού - παραδοσιακού μουσικού οργάνου στα Μουσικά Σχολεία, δεν είναι πάντα αυτονόητο, απεναντίας υποκρύπτεται και στρεβλώνεται ως «παιδαγωγικό μπούμεραγκ » εις βάρος της καθ' ημάς - λεγόμενης και παραδοσιακής- μουσικής:
Μια γκάμα οργάνων που θα αναφέρονται χωρίς σχολαστικότητα στην ποικιλότητα των εκάστοτε πολιτισμικών-μουσικών μερικοτήτων, αλλά και εκ των πραγμάτων υπηρετούν το κεντρικό σύστημα στο οποίο αναφέρονται ή και το γονιμοποιούν αντιστικτικά, μαζί με την δέουσα αναδιαπραγμάτευση του πολιτισμικού και μουσικού πλασίου της λαϊκής και λόγιας (κατά το Μουσικό Σύστημα), Ανατολικής Μουσικής, είναι εδώ και χρόνια στη λίστα των χρόνιων ανικανοποίητων "προτεραιοτήτων"...

VIVA LA MUSICA LIBRE



Βασίλης Βέτσος

12.3.2007

 

* Συνειδητά παραφράζεται ο τίτλος :
Clifford Geertz: From the native's point of view': On the nature of anthropologicalunderstanding." in Meaning in anthropology. Edited by K . Basso and H . Selby , 221-237 βλ.  http://varenne.tc.columbia.edu/bib/auth/gertzclff.html & http://en.wikipedia.org/wiki/Clifford_Geertz

 

 

Έγιναν άμεσες ή έμμεσες αναφορές στα παρακάτω κείμενα:

 

  1. ΥΠΟΜΝΗΜΑ 1997 http://parodos.net.gr/ms/ypomnima.pdf
  2. Θωμά Αποστολόπουλου: ΕΠΟΠΤΙΚΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ
    ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
    http://www.edra.gr/modules1.php?name=News&file=article&sid=30190
  3. Mιλτιάδη Παππά: Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ, Ο ΤΑΜΠΟΥΡΑΣ ΣΤΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ http://www.edra.ipet.gr/modules1.php?name=News&file=article&sid=30318
  4. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο: Σχετικά με το παραδοσιακό όργανο Ταμπουράς στα Μουσικά Σχολεία
    http ://www.edra.ipet.gr/modules1.php?name=News&file=article&sid=30264
  5. Π.Ε.Α.Ω.Μ.Δ.Ε.: ΠΕΡΙ ΟΡΓΑΝΟΥ ΑΝΑΦΟΡΑΣ -ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ http://www.edra.gr/modules1.php?name=News&file=article&sid=30298
  6. Βασίλη Βέτσου & Στέργιου Ζυγούρα : Η Μουσική ως φυσικός φορέας καλλιέπειας, ευρύτερης πνευματικής καλλιέργειας και πολιτισμικής ανατροφοδότησης στην παιδευτική πράξη. Η καθ' ημάς μουσική ως διαπολιτισμικό διακύβευμα. http://szygouras.eu/themata/epal06/mus-fys-for-kal.pdf
  7. Αντώνη Πρωτοπάτση: ΣΑΝ ΤΙ ΝΑΝΑΙ Η ΜΟΥΣΙΚΗ; Αιολικά Γράμματα τ. 16, Ιούλιος-Αύγουστος 1973: Αναδημοσίευση από την εφημερίδα «Πρωινή», Μυτιλήνη 13.2.1938