Η
Cappella Sistina είναι
μοναστήρι
του
Βατικανού. Σε αυτό συνεδριάζουν οι καρδινάλιοι για να εκλέξουν πάπα. |
Η ΟΡΟΦΗ
Διάγραμμα περιοχών |
||
Σκηνές της Γέννεσις | ||
Ingnudi - Οι γυμνοί νέοι | ||
Προφήτες | ||
Η
οροφή της Capella Sistina (εικόνα
- 1,41 MB) |
Σίβυλλες | |
Οι πρόγονοι του Χριστού | ||
Η ιστορία του Ισραήλ | ||
Οι πρόγονοι του Χριστού |
9 Σκηνές της Γέννεσις |
7 Προφήτες |
5
Σίβυλλες |
8
τριγωνικές
περιοχές
|
4
γωνίες |
20
Ingnudi |
12 τύμπανα |
Η ΔΥΣΦΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ Αυτή
δεν είναι η
δουλειά μου.
Σπαταλάω τον
χρόνο μου για
το τίποτα.
Βόηθα, Θεέ μου! Η
γενειάδα μου
κοιτάζει προς
τον Παράδεισο ΕΙΠΕ Ο ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ Το αληθινό έργο της τέχνης είναι μόνο μια σκιά της θείας τελειότητας και μιας υπενθύμισης της ζωγραφικής του. Ελπίζω να μπορώ πάντοτε να επιθυμήσω περισσότερα απ' αυτά που μπορώ να ολοκληρώσω. Κάνε για μένα μισό απ' ότι είναι το δρόμο που ανεβαίνει στον ουρανό, Θεέ μου. Αλλά και αυτό το μισό για να ανέβω, και πάλι θέλω τη βοήθειά Σου. |
Η ΔΕΥΤΕΡΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑ
|
1 Ο Χριστός και η Παναγία 2α Άγγελοι υψώνουν τον σταυρό. 2β Άγγελοι υψώνουν τον κίονα της μαστίγωσης. 3α Άγιοι και μάρτυρες (ξεχωρίζει όρθιος ο άγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής και γονατιστός ο άγιος Λαυρέντιος να κρατά την σχάρα του μαρτυρίου του) 3β Άγιοι και μάρτυρες (ξεχωρίζει ο άγιος Πέτρος να προσφέρει στον Χριστό δυο κλειδιά, σύμβολα της εξουσίας του να ελευθερώνει τους ανθρώπους από την αμαρτία, και κάτω ο άγιος Βαρθολομαίος με το δέρμα του (τον έγδαραν ζωντανό) ) 4α Αγίες και γυναίκες μάρτυρες (η γιγάντια μορφή είναι η Εύα) 4β Άγιοι και άνδρες μάρτυρες (η γιγάντια μορφή είναι ο Σίμωνας ο Κυρηναίος που κουβάλησε τον σταυρό του Χριστού) 5 Ο αρχάγγελος Μιχαήλ με το βιβλίο των εκλεκτών. 6 Η "ανάβαση" με την βοήθεια των αγγέλων και των ευλογημένων. 7α Οι καταδικασμένοι κατακρημνίζονται στην κόλαση. 7β Απελπισία και φόβος για τον πνευματικό και φυσικό εκμηδενισμό. 7γ Οι κολασμένοι. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Η
Δευτέρα
Παρουσία (1535 - 1541) |
Άσεμνο έργο | Εμπνευσμένο; | |
ή |
||
Ο
πάπας Παύλος
Δ' ανέθεσε
στον ζωγράφο
Βολτέρα να
επέμβει στον
πίνακα και να
"ντύσει" τις
γυμνές μορφές. Ο
καλλιτέχνης
έμεινε στην
ιστορία με το
παρατσούκλι
ο "βρακωτής".
(Ο Michaelangelo παρακολουθώντας ατάραχος: "Πείτε στην παναγιότητά του ότι αυτό είναι ένα μικρό ζήτημα, που μπορεί εύκολα να αντιμετωπιστεί. Ας ασχοληθεί με την αναμόρφωση του κόσμου".) |
Ο αιδαισιμώτατος Cornaro, έπειτα από μακρά εξέταση του έργου: "Αν ο Michaelangelo μου έδινε έναν πίνακα που να απεικονίζει μόνο μια από αυτές τις μορφές, θα τον πλήρωνα οτιδήποτε μου ζητούσε". | |
Ο
Biagio de Cesena
αρχιθαλαμηπόλος
του πάπα: "...πράξη
μέγιστης
ατιμίας να
έχουν
αποτυπωθεί
τόσες πολλές
γυμνές
μορφές που
χωρίς αιδώ
επιδεικνύουν
τα απόκρυφά
τους σε ένα
τόσο
σεβάσμιο
μέρος. Αυτό
δεν είναι
έργο για
παπικό
παρεκκλήσι,
αλλά για το
λουτρό
κακόφημου
σπιτιού"!
(Ο Michaelangelo τον εκδικήθηκε προσθέτοντας την μορφή του στους κολασμένους (7γ - η τυλιγμένη με το φίδι μορφή)). |
Ο Βαζάρι (βιογράφος του καλλιτέχνη): "Αυτή η θεία ζωγραφική θα πρέπει να είναι πρότυπο για την τέχνη μας. Η Θεία Πρόνοια την δώρισε στον κόσμο για να δείξει πόση ευφυία μπορεί να μοιράσει σε ορισμένους ανθρώπους. Ο πιο έμπειρος τεχνίτης τρέμει καθώς εξετάζει τα έντονα περιγράμματα και τις καταπληκτικές προοπτικές βραχύνσεις. Μπροστά σε αυτό το ουράνιο έργο, οι αισθήσεις παραλύουν". | |
Ο Serni έγραφε στον καρδινάλιο Γκονζάγκα, έμπιστο του πάπα: "...τα γυμνά είναι ασύμβατα με ένα τέτοιο μέρος, γιατί επιδεικνύουν συγκεκριμένα τμήματα της ανατομίας τους". | Ο πάπας Ιωάννης Παύλος Β' στις ημέρες μας, αναγνώρισε την "Δευτέρα Παρουσία" σαν "έναν ναό αφιερωμένο στη θεολογία του ανθρώπινου σώματος". |
ΕΙΠΑΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΕΣ Μόνο αν έχει δει κανείς την Καπέλα Σιξτίνα, μπορεί να συλλάβει ως που είναι ικανός να φθάσει ένας εμπνευσμένος δημιουργός. (Γκαίτε) Είναι
επικίνδυνο να
προσπαθήσεις
να την
περιγράψεις.
Πολλοί έχουν
αποτύχει σε
αυτό το
αδύνατο
καθήκον. Οι
αναλύσεις και
τα σχόλια
σκοτώνουν
συχνά το έργο,
κατακερματίζοντας
το. Πρέπει να
σταθείς
μπροστά του
και να
βυθιστείς
στην άβυσσο
αυτής της
ψυχής που
παραληρεί.
Είναι έργο
τρόμου. Αυτοί
που το
εξετάζουν με
ψυχραιμία δεν
έχουν ελπίδα
να το
κατανοήσουν.
Το ερωτεύεσαι
ή το μισείς με
την πρώτη
ματιά. Σε
πνίγει και σε
καίει.... |