1 2 3 4 Ε Π T

Νέα ελληνική γλώσσα, Στ' Δημοτικού

Ενότητα 1

Ταξίδια, τόποι, μεταφορικά μέσα


ΣΕΛ. 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 7 9 11 12 13 14 15 16 17 18

 

Η ενότητα αρχίζει με ένα ποίημα της Ρίτας Μπούμη-Παπά με τίτλο Ο θαλασσοπόρος.

 

Ενδεικτικές ερωτήσεις επεξεργασίας θα μπορούσαν να αποτελέσουν οι παρακάτω:

1) Tελικά, πόσο μακριά ταξιδεύει ο θαλασσοπόρος του ποιήματος που μόλις διαβάσατε; Aπό ποιους στίχους το καταλαβαίνετε;

2) Aπό ποια μέρη περνάει ο θαλασσοπόρος στο φανταστικό του ταξίδι; Mπορείτε να βρείτε τα μέρη αυτά στο χάρτη της τάξη σας και να σχεδιάσετε τη φανταστική του πορεία; Aπό ποιους ενδιάμεσους σταθμούς θα περάσει για να επισκεφτεί όλους τους τόπους που αναφέρονται στο ποίημα;

 

Ο στόχος στη συγκεκριμένη ενότητα είναι να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τη δομή κειμένων αναφορικού λόγου, στα οποία ανήκουν κυρίως, σύμφωνα με το Αναλυτικό Πρόγραμμα, τα αφηγηματικά κείμενα και διάφορα είδη περιγραφικών κειμένων.

Στόχος είναι επίσης η επιλογή και η χρήση των κατάλληλων γλωσσικών μέσων για την παραγωγή των συγκεκριμένων κειμένων σε διαφορετικό επικοινωνιακό πλαίσιο κάθε φορά, έτσι ώστε ο μαθητής να εμπεδώσει το γραμματικό φαινόμενο που πρέπει να διδαχθεί στη συγκεκριμένη ενότητα, δηλαδή τους χρόνους του ρήματος (αλλά και τις χρονικές σχέσεις γενικότερα).

 

Όσον αφορά τα κείμενα, δίνονται:

• λογοτεχνική περιγραφή (Τα ψάθινα καπέλα)

• λογοτεχνική αφήγηση (Ταξιδεύοντας με ελέφαντα)

• ανακοίνωση (Δύο μέρες στο βουνό)

 

Σχετικά με τους γραμματικούς στόχους, ο μαθητής διαπιστώνει και συνειδητοποιεί, ασκούμενος στο γραμματικό φαινόμενο μέσα σε κείμενο και όχι σε αποσπασματικές φράσεις, τη χρήση των χρόνων (παρόντος, παρελθόντος, μέλλοντος), τις διαφορές που επιφέρει στη λειτουργία του αφηγηματικού κειμένου η χρήση χρόνων παρελθόντος εναλλακτικά με εκείνους του παρόντος και τις διαφορές στη χρήση των χρόνων σε περιγραφικά κείμενα. Επίσης, διαπιστώνει και τον τρόπο που εκφράζονται γενικότερα οι χρονικές σχέσεις μέσα από τη χρήση χρονικών συνδέσμων, επιρρημάτων και ουσιαστικών.

 

Όπως αναφέρθηκε, όταν για την επίτευξη κάποιου στόχου δίνονται περισσότερες από μία ασκήσεις, υπάρχει διαβάθμιση δυσκολίας. Για παράδειγμα στο κείμενο Δύο μέρες στο βουνό η άσκηση 3 είναι λιγότερο απαιτητική από την 4, που έχει παρόμοιο στόχο.

 

Επίσης προτείνονται ευρύτερες δραστηριότητες με οριζόντιους στόχους (διαθεματικές), ανάλογες προς εκείνες του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών της Γλώσσας, οι οποίες συνδέονται με διάφορα αντικείμενα του Α.Π., π.χ. Γεωγραφία, Ιστορία, Αισθητική Αγωγή, Φυσική, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, Θρησκευτικά.

 

 



7

 

eik

O θαλασσοπόρος

Έχω ένα καράβι, τόσο, με πανιά,

θάλασσες αφήνει, θάλασσες περνά.

 

Άφωνος στον κίνδυνο και θαλασσομάχος,

ταξιδεύω σχίζοντας πέλαγα μονάχος.

 

Στου περιβολιού μας τη δεξαμενή,

τα νερά τους σμίγουν πέντε ποταμοί!

 

 Γύρω περιμένουν στις ακτές οι κάβοι

δίπλα τους ν' αράξει τ' άσπρο μου καράβι.

 

Στην Iνδία, στον Bόλγα, στον Mισσισσιππή

τρέχει το καράβι μου, πάει αστραπή.

 

  Το φεγγάρι μέσα απ' το πυκνό πλατάνι

στα ταξίδια του όλα συντροφιά μού κάνει.

 

Προς τα πολυτρίχια, λίγο παρακεί,

το τιμόνι αν στρίψω, να η Aμερική.

 

Πίσω απ' του κισσού μας τη χλωρή κουρτίνα,

έγια μόλα, βάζω πλώρη για την Kίνα.

 

Tο Σουέζ, την Πόλη και τον Παναμά,

ως να με φωνάξει για φαΐ η μαμά.

 

Pίτα Mπούμη-Παπά

 

δεσμός Ηλίας Τανταλίδης, «Το ναυτόπουλο» (παράλληλο κείμενο) [πηγή: Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού]

 

eik

08

 

Με τι θα ασχοληθούμε:

  • Πώς περιγράφουμε ένα πράγμα
  • Πώς χρησιμοποιούμε τους χρόνους του ρήματος

 

 

Τα ψάθινα καπέλα

Απ' το παλιό μας σπίτι θυμάμαι λίγα πράγματα. Ήταν κάπου κοντά στον Λυκαβηττό κι είχε ταράτσα που 'βλεπε στο Φάληρο. Ζούσε μαζί μας ο πατέρας κι είχαμε ένα λαγωνικό που το λέγανε Ντικ. Θυμάμαι και δύο βάζα κινέζικα στις δυο γωνιές της σάλας. Τίποτ' άλλο. Η Μαρία όμως θυμάται πολλά. Μας τα λέει καμιά φορά κι εμείς δακρύζουμε, κρυφά η μια από την άλλη.

 

eik

 

  Με τον πατέρα πηγαίναμε στη θάλασσα σχεδόν κάθε Κυριακή. Είχε ένα παμπάλαιο αυτοκίνητο που 'μοιαζε με οβίδα και το λέγαμε «Καραϊσκάκη». Έτσι το 'χε βαφτίσει ένα παιδί καθώς περνούσαμε από έναν κεντρικό δρόμο της Αθήνας, και μεις χαρήκαμε, γιατί το αυτοκίνητο του πατέρα δεν ήταν κοινό αυτοκίνητο και του άξιζε να έχει ένα όνομα. Το χρώμα του ήταν καφέ ή γκρίζο ή ίσως και χακί, από μέσα ήταν στρωμένο με βυσσινί πετσί αληθινό, μια πολυτέλεια που ερχόταν σε αντίθεση με το σύνολο· ήταν ψηλό, εντελώς ανοιχτό και δίχως κουκούλα, με τη μηχανή του κομμένη μπροστά κατακόρυφα σαν φάτσα μούργικου σκύλου· πίσω κατέληγε σε μύτη που θύμιζε ουρά τσαλαπετεινού· κι εκεί στη μύτη υπήρχε ένα ξύλινο ντουλαπάκι, όπου πετούσαμε τα κοστούμια του μπάνιου, τα ψαρικά, κι ό,τι άλλο, ανάκατα. Κοντολογίς, ήταν ένα αυτοκίνητο με δικό του χαρακτήρα και εμφάνιση προκλητική.

 

Μαργαρίτα Λυμπεράκη, Τα ψάθινα καπέλα, εκδ. Kαστανιώτη, Αθήνα, 1997 (διασκευή)

 

9

 

1. Βρείτε όσες πληροφορίες μάς δίνει το μέρος του κειμένου που περιγράφει τον «Καραϊσκάκη», το παλιό αυτοκίνητο, και γράψτε τες στον πίνακα:

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

χρώμα 
σχήμα 
εσωτερικές λεπτομέρειες 
εξωτερικές λεπτομέρειες 

 

 

2. Δείτε τη σειρά με την οποία η συγγραφέας παρουσιάζει τα στοιχεία της περιγραφής. Πρώτα αναφέρει αυτό που περιγράφεται: «ένα παμπάλαιο αυτοκίνητο...».

 

bullet

Στη συνέχεια αναφέρονται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του. Ποια είναι αυτά;

bullet

Πώς προχωράει μετά η περιγραφή, από το μέσα μέρος προς το έξω ή από το έξω μέρος προς το μέσα;

bullet

Στο εξωτερικό του αυτοκινήτου, ποιο μέρος περιγράφεται πρώτα και ποιο μετά;

 

 

 

3. Η συγγραφέας μάς δίνει και τις δικές της εντυπώσεις από το αυτοκίνητο, για να κάνει πιο ζωντανή την περιγραφή. Για παράδειγμα, λέει: «ένα παμπάλαιο αυτοκίνητο που έμοιαζε με οβίδα». Συμπληρώστε τον παρακάτω πίνακα με τα σχόλια που κάνει η συγγραφέας:

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

μέρη αυτοκινήτου σχόλια
  
  
  

 

10

 

Όταν περιγράφουμε ένα αντικείμενο, συνήθως χρησιμοποιούμε ενεστώτα. Η συγγραφέας όμως θυμάται με νοσταλγία και περιγράφει το παλιό οικογενειακό της αυτοκίνητο. Γι' αυτόν τον λόγο χρησιμοποιεί χρόνους του παρελθόντος.

 

 

4. Είδατε σε μια βιτρίνα το ποδήλατο των ονείρων σας. Ένας συγγενής σας θέλει να σας το αγοράσει. Γράψτε ένα σύντομο γράμμα για να του το περιγράψετε ακριβώς.

 

Μην ξεχάσετε να αναφέρετε:

 

bullet

τη γενική εντύπωση που δίνει

bullet

την εξωτερική περιγραφή του (αν έχει κάποιο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό, τονίστε το)

bullet

τα δικά σας σχόλια και συναισθήματα

 

 

 

5. Ο υπολογιστής «θύμωσε» και αρνείται να γράψει δυο ίδια γράμματα στη σειρά. Βρείτε ποιες λέξεις χρειάζονται διόρθωση.

 

Το προηγούμενο Σάβατο έφτασε στο σπίτι μας ένα γράμα από τον παπού μου που μένει μόνιμα λίγο έξω από τη Θεσαλονίκη. Μας καλούσε να περάσουμε οικογενειακώς λίγες ημέρες μαζί του και να απολαύσουμε τις τελευταίες ηλιόλουστες μέρες δίπλα στη θάλασα. Πώς θα μπορούσαμε να απορίψουμε μια τέτοια πρόταση, ένα διάλειμα ξεγνοιασιάς σε καθαρό περιβάλον; Αποφασίσαμε να ταξιδέψουμε με το τρένο για να χαρούμε τη διαδρομή και συνενοηθήκαμε μαζί του για τις τελευταίες λεπτομέρειες.

Την επόμενη μέρα, φτάσαμε από νωρίς στον σταθμό και περιμέναμε την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας.

Όταν ανεβήκαμε στο τρένο, διαπιστώσαμε ότι οι θέσεις μας ήταν κατειλημένες, αλλά ευτυχώς το πρόβλημα λύθηκε εύκολα. Σε λίγο τα μεγάφωνα έκαναν έκληση να απομακρυνθούν όλοι από την άκρη της αποβάθρας, γιατί το τρένο ήταν έτοιμο να ξεκινήσει.

 

κείμενο της συγγραφικής ομάδας

 

Αν θέλεις να μάθεις ποιες νεοελληνικές λέξεις γράφονται με όμοια γράμματα εδώ

 

 

eik

11

 

Με τι θα ασχοληθούμε:

  • Πώς αφηγούμαστε μια ιστορία
  • Πώς μιλάμε για το χτες, το σήμερα, το αύριο (χρόνοι ρημάτων, επιρρήματα, ουσιαστικά, σύνδεσμοι)
  • Πώς φτιάχνουμε την περίληψη μιας ιστορίας

 

Το μυθιστόρημα του Ιουλίου Βερν «Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες» διαδραματίζεται το 1872. Ο Φιλέας Φογκ και ο υπηρέτης του Πασπαρτού έχουν βάλει στοίχημα να κάνουν τον γύρο του κόσμου σε 80 ημέρες. Βρίσκουν όμως εμπόδια που μπορούν να τους οδηγήσουν στην αποτυχία.

Tαξιδεύοντας με ελέφαντα

«Αν δεν έχετε αντίρρηση, θα πρότεινα να αναζητήσουμε κάποιο άλλο μέσο για να πάμε στο Αλάχαμπαντ» είπε ήρεμα ο Φιλέας Φογκ.

«Μα αυτή η καθυστέρησηδεν θα είναι προς ζημία σας;» απάντησε ο κύριος Φράνσις.

«Όχι, την είχα προβλέψει».

«Πώς; Ξέρατε ότι οι γραμμέςδεν συνεχίζονται;»

eik

12

 

«Όχι, αλλά ήξερα ότι αργά ή γρήγορα θα εμφανιζόταν κάποιο εμπόδιο. Επομένως, τίποτα δεν έχει χαθεί. Σήμερα έχουμε 22 Οκτωβρίου, άρα θα φθάσουμε έγκαιρα» δήλωσε ο Φογκ με τέτοια αφοπλιστική αυτοπεποίθηση, που κανένας δεν τόλμησε να κάνει κάποιο σχόλιο.

Δυστυχώς, οι ράγες πράγματι σταματούσαν. Οι εφημερίδες μοιάζουν με ορισμένα ρολόγια που έχουν τη μανία να πηγαίνουν μπροστά. 'Eτσι, είχαν πρόωρα αναγγείλει ότι οι γραμμές είχαν ολοκληρωθεί. Οι περισσότεροι ταξιδιώτες γνώριζαν γι' αυτή τη διακοπή των γραμμών και, μόλις κατέβηκαν από το τρένο, πήραν κάθε διαθέσιμο μεταφορικό μέσο που υπήρχε στο χωριό. 'Oμως ο κύριος Φογκ και ο κύριος Φράνσις έψαξαν σε όλο το χωριό καιδεν βρήκαν τίποτα.

«Θα πάω με τα πόδια» είπε ο κύριος Φογκ.

Ο Πασπαρτού πλησίασε τον κύριό του, κάνοντας έναν εκφραστικό μορφασμό, καθώς σκεφτόταν τα θαυμάσια αλλά κατάλληλα για πεζοπορία πασούμια του. Ευτυχώς, είχε κάνει κι αυτός μια έρευνα και, αφού δίστασε για λίγο, είπε:

«Κύριε, νομίζω ότι βρήκα ένα μέσο να ταξιδέψουμε».

«Τι;»

«Έναν ελέφαντα! Τον έχει ένας Ινδός που μένει εδώ δίπλα». 

Πέντε λεπτά αργότερα οι τρεις συνταξιδιώτες έφταναν σε μια καλύβα, χτισμένη πλάι σε ένα χωράφι που το περιέζωνε ένας ψηλός φράχτης από πασσάλους. Μέσα στην καλύβα υπήρχε ένας Ινδός και στο χωράφι ένας ελέφαντας. Ο Ινδός τούς οδήγησε στο χωράφι. Εκεί αντίκρισαν ένα ζώο, σχεδόν εξημερωμένο. Αναμφίβολα ο Κιούνι –έτσι έλεγαν το ζώο– μπορούσε, όπως όλοι οι ελέφαντες, να καλύψει με μεγάλη ταχύτητα μεγάλες αποστάσεις και, καθώς δεν υπήρχε άλλο διαθέσιμο υποζύγιο, αποφάσισαν να τον χρησιμοποιήσουν. Όμως οι ελέφαντες, που έχουν αρχίσει να σπανίζουν στην Ινδία, δεν είναι καθόλου φτηνοί. Επομένως, τους έχουν μη στάξει και μη βρέξει, γι'αυτό και, όταν ο κύριος Φογκ ζήτησε να νοικιάσει τον ελέφαντα, ο Ινδός αρνήθηκε.

Ο Φογκ επέμενε και πρόσφερε το εξωφρενικό ποσό των δέκα λιρών την ώρα. Η απάντηση του Ινδού ήταν αρνητική. Είκοσι λίρες; Και πάλι όχι. Σαράντα λίρες; Πάντα όχι. Σε κάθε νέα προσφορά, ο Πασπαρτού τιναζόταν αγανακτισμένος, αλλά ο Ινδός ήταν αμετάπειστος.

Το ποσό όμως δεν ήταν καθόλου ευκαταφρόνητο. Αν δεχτούμε ότι ο ελέφαντας χρειαζόταν δεκαπέντε ώρες για να φτάσει στο Aλάχαμπαντ, ο ιδιοκτήτης του θα κέρδιζε εξακόσιες λίρες.

Χωρίς να χάσει την ψυχραιμία του, ο Φιλέας Φογκ πρότεινε στον Ινδό να αγοράσει τον ελέφαντά του, προτείνοντάς του αρχικά χίλιες λίρες. Ο Ινδός δεν ήθελε να τον πουλήσει! Ίσως ο κατεργάρης να περίμενε ακόμα μεγαλύτερο κέρδος.

13

 

eik

Ο κύριος Φογκ πλησίασε ξανά τον Ινδό και του πρόσφερε διαδοχικά χίλιες διακόσιες λίρες, χίλιες πεντακόσιες λίρες, χίλιες οχτακόσιες και, τέλος, δύο χιλιάδες λίρες. Ο Πασπαρτού, που συνήθως ήταν κοκκινωπός, είχε γίνει κάτασπρος από την αγωνία. Στις δύο χιλιάδες λίρες, ο Ινδός υποχώρησε.

«Θεούλη μου!» φώναξε ο Πασπαρτού. «Χρυσό τον πληρώνουμε αυτό τον ελέφαντα!»

 

Ιούλιος Βερν, Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες,

μετάφρ. M. Tζιαντζή, εκδ. Ερευνητές, Αθήνα, χ.χ. (διασκευή)

 

δεσμός Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες

 

eik1. Βρείτε ποιες από τις φράσεις είναι σωστές (Σ) και ποιες λανθασμένες (Λ).

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

• Οι εφημερίδες ανάγγειλαν πρόωρα ότι οι σιδηροδρομικές γραμμές είχαν ολοκληρωθεί.
• Ο Πασπαρτού πρότεινε στον κύριο Φογκ να ταξιδέψουν με έναν ελέφαντα.
• Ο Κιούνι, ο ελέφαντας, δεν μπορούσε να καλύψει μεγάλη απόσταση με μεγάλη ταχύτητα.
• Ο Ινδός αρνήθηκε πεισματικά να πουλήσει τον ελέφαντα, όσα λεφτά κι αν του έδωσαν.

 

14

 

 

eikeik2 Θέλετε να διηγηθείτε με λίγα λόγια σε έναν φίλο σας την ιστορία που διαβάσατε.

 

Χρειάζεται δηλαδή να του πείτε:

 

bullet

ποιος είναι ο βασικός ήρωας και ποια άλλα πρόσωπα παίρνουν μέρος

bullet

πού και πότε συμβαίνει η ιστορία

bullet

πώς ξεκινάει η περιπέτεια

bullet

τι γίνεται μετά

bullet

ποιο είναι το αποτέλεσμα

bullet

τι σκέφτονται ή αισθάνονται τα πρόσωπα για ό,τι συνέβη

 

Απαντήστε με μια φράση σε κάθε ερώτηση και συνδέστε τις φράσεις μεταξύ τους σε ένα κείμενο (χρησιμοποιώντας συνδέσμους και άλλες λέξεις), για να διηγηθείτε περιληπτικά την ιστορία.

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

 

 

 

eik Για να δείξουμε πότε κάνουμε ή πότε γίνεται κάτι, χρησιμοποιούμε πολλούς τρόπους. Ένας τρόπος είναι οι χρόνοι των ρημάτων.

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

ΠΑΡΕΛΘΟΝ
κάτι που γινόταν ή έγινε
ΠΑΡΟΝ
κάτι που γίνεται τώρα,
τη στιγμή που μιλάμε
ΜΕΛΛΟΝ
κάτι που θα γίνει ή θα γίνεται

Παρατατικός

έγραφα

Αόριστος

έγραψα

Υπερσυντέλικος

είχα γράψει

Ενεστώτας

γράφω

Παρακείμενος

έχω γράψει...

Εξακολουθητικός μέλλοντας

θα γράφω

Συνοπτικός μέλλοντας

θα γράψω

Συντελεσμένος μέλλοντας

θα έχω γράψει

 

15

 

 

eik 3. Ο συγγραφέας διηγείται μια ιστορία που έγινε στο παρελθόν. Φανταστείτε ότι διηγείται το παρακάτω μέρος της ιστορίας σαν να συμβαίνει τώρα. Ξαναγράψτε την ιστορία αλλάζοντας τους χρόνους. Σε ποιο χρόνο θα βάλετε τα ρήματα για να δείξετε ότι τα γεγονότα συμβαίνουν τη στιγμή που μιλάει;

 

Πέντε λεπτά αργότερα οι τρεις συνταξιδιώτες έφταναν σε μια καλύβα, χτισμένη πλάι σε ένα χωράφι που το περιέζωνε ένας ψηλός φράχτης από πασσάλους. Μέσα στην καλύβα υπήρχε ένας Ινδός και στο χωράφι ένας ελέφαντας. Ο Ινδός τούς οδήγησε στο χωράφι. Εκεί αντίκρισαν ένα ζώο, σχεδόν εξημερωμένο. Αναμφίβολα ο Κιούνι –έτσι έλεγαν το ζώο– μπορούσε, όπως όλοι οι ελέφαντες, να καλύψει με μεγάλη ταχύτητα μεγάλες αποστάσεις και, καθώς δεν υπήρχε άλλο διαθέσιμο υποζύγιο, αποφάσισαν να τον χρησιμοποιήσουν.

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

Πέντε λεπτά αργότερα, ο Φιλέας Φογκ, ο σερ Φράνσις Κρόμαρτι και ο Πασπαρτού φτάνουν σε μια καλύβα,


χρησιμοποιήσουν.

 

 

Ποιος χρόνος είναι καλύτερος για να διηγηθούμε μια ιστορία με πιο ζωντανό τρόπο, σαν να συμβαίνει τώρα;

 

 

eik Τον χρόνο μπορούμε ακόμη να τον δείξουμε χρησιμοποιώντας επιρρήματα και ουσιαστικά με λειτουργία επιρρήματος. Πολλές φορές, όταν μιλάμε ή όταν γράφουμε, χρησιμοποιούμε επίσης και χρονικές προτάσεις. Αυτές αρχίζουν συνήθως με τις λέξεις όταν, αφού, πριν, μόλις.

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.




Επιρρήματα
αργά
γρήγορα
αρχικά
νωρίς
σήμερα


  Ουσιαστικά με
  λειτουργία επιρρήματος

  το μεσημέρι (θα έρθω)
  το απόγευμα (θα φύγω)






Χρονικές προτάσεις

αφού κλείστηκε
η συμφωνία, ...

 

δεσμός Έρευνα σε ηλεκτρονικά σώματα κειμένων

 

16

 

 

eik 4. Θέλετε να διηγηθείτε κάτι ασυνήθιστο που έγινε σε ένα ταξίδι. Bρείτε έναν τίτλο και προσπαθήστε η ιστορία σας να περιέχει όσο το δυνατόν περισσότερα από τα κύρια στοιχεία που υπάρχουν στην άσκηση 2. Μην ξεχάσετε ότι, συνήθως, όταν διηγούμαστε μια ιστορία, βάζουμε τα γεγονότα σε χρονική σειρά. Μπορείτε να ξεκινήσετε τις προτάσεις σας με τις παρακάτω λέξεις και φράσεις που δηλώνουν χρόνο:

 

Στην αρχή του ταξιδιού, _

 

Πρώτα, _

 

'Eπειτα, _

 

Ξαφνικά, _

 

Την ίδια στιγμή, _

 

'Yστερα, _

 

Λίγο πριν φτάσουμε στον προορισμό μας, _

 

Τέλος, _

 

δεσμός Αναζητώντας μια τηλεοπτική εκπομπή για την Αμοργό

 

eik

17

 

Με τι θα ασχοληθούμε:

  • Πώς γράφουμε μια ανακοίνωση
  • Πώς χρησιμοποιούμε τους χρόνους του ρήματος

 

 

Δύο μέρες στο βουνό

εικ

Θα χρειαστείτε σακίδιο, 2 φόρμες, 2 ζευγάρια παπούτσια, αδιάβροχο, μπλοκ σημειώσεων, μολύβι, μεγεθυντικό φακό, σκούφο, γάντια, κασκόλ, γυαλιά ηλίου... για να περάσετε ένα αξέχαστο διήμερο στον Παρνασσό με τον Ελληνικό Ορειβατικό Σύλλογο Αχαρνών. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να είστε από 7 έως 18 χρόνων, αλλά και οι μικρότεροι μπορούν να συμμετάσχουν με τη συνοδεία των γονιών τους. Ένα διήμερο στη φύση με δραστηριότητες είναι ο στόχος του προγράμματος. Θα εξασκηθείτε στη χιονοδρομία, θα γνωρίσετε φίλους, θα ανακαλύψετε την ομορφιά της ελληνικής φύσης, θα μάθετε να προσανατολίζεστε, θα διασκεδάσετε με θεατρικό παιχνίδι και, το κυριότερο, θα χορτάσετε καθαρό αέρα και θα περάσετε ξένοιαστες ώρες.

Το διήμερο θα πραγματοποιηθεί στις 15 και 16 Φεβρουαρίου στους Δελφούς και η μεταφορά σας μέχρι εκεί θα γίνει με πούλμαν. Όσοι επιθυμείτε να παρακολουθήσετε το πρόγραμμα, πρέπει να δηλώσετε συμμετοχή έως τις 31 Ιανουαρίου και να προκαταβάλετε μέρος των χρημάτων που απαιτούνται.

Τηλέφωνα επικοινωνίας: 210-2461528 (ΕΟΣ Αχαρνών) υπεύθυνος προγράμματος, Κ. Συμούλης

 

περιοδικό «Ερευνητές», Η Καθημερινή, τεύχος 207, 11/1/03

 

δεσμός Παρνασσός

δεσμός Εκπαιδευτική Τηλεόραση (Επίσημος δικτυακός τόπος. Θα βρείτε δείγματα ανακοινώσεων στη σελίδα για τα μαθήματα της Στ' τάξης)

 

 

eik1. Διαβάσατε την ανακοίνωση: Mπορείτε ν' απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις; Aν σας βοηθάει, μπορείτε να υπογραμμίσετε την απάντηση και μέσα στο κείμενο!

 

α. Ποιος διοργανώνει την εκδρομή στον Παρνασσό;

β. Mε ποιον τρόπο μπορούν να πάρουν μέρος στην εκδρομή όσοι είναι μικρότεροι από 7 χρονών;

γ. Mπορεί να πάει στην εκδρομή όποιος είναι μεγαλύτερος από 18 χρονών;

δ. Πότε θα γίνει η εκδρομή στον Παρνασσό και με ποιο μεταφορικό μέσο;

ε. Πότε είναι η τελευταία μέρα για να δηλώσει κανείς συμμετοχή;

στ. Ποιος είναι ο κύριος Σαμούλης;

ζ. Tι θα κάνετε αυτές τις δυο μέρες, σύμφωνα με την ανακοίνωση;

 

18

 

 

eik2. Παρακάτω θα διαβάσετε τις εντυπώσεις από ένα ταξίδι στα Zαγοροχώρια:

 

Πηγαίνοντας στα Ζαγοροχώρια συναντάτε ένα σύνολο 46 χωριών στην ορεινή περιοχή της Πίνδου. Στο Ζαγόρι δε βρίσκετε άσχημο χωριό. Στα απλά αγροτικά κτίσματα και στις εκκλησίες οι λαξευμένες πέτρες διατηρούν κάτι από τη μεγάλη τέχνη των παλιών μαστόρων.

Καλοδιατηρημένα χωριά βλέπετε πολλά. Το Πάπιγκο (Μικρό και Μεγάλο), το Μονοδένδρι, το Δίλοφο, το Καπέσοβο, το Τσεπέλοβο και πολλά άλλα ακόμα.

Ο δρόμος που σας οδηγεί ως το Πάπιγκο περνάει από την κεντρική αρτηρία για Κόνιτσα. Στη συνέχεια περνάτε από την Αρίστη και ανηφορίζετε προς τους δύο οικισμούς, το Μικρό και το Μεγάλο Πάπιγκο. Κάθεστε στην πλατεία του μικρού χωριού και κοιτάζετε τη θέα στις πλαγιές. Χαλαρώνετε στα καφενεδάκια και τις ταβέρνες του χωριού, κυρίως όμως χαίρεστε τη φύση. Αντικρίζετε τα λαμπερά νερά του Βοϊδομάτη, τις κορυφές της Αστράκας, αγναντεύετε τη θέα προς το φαράγγι του Βίκου, επισκέπτεστε τις κολυμπήθρες (φυσικές πισίνες στον δρόμο από Μεγάλο προς Μικρό Πάπιγκο) και, αν είστε έτοιμοι για πεζοπορία, παίρνετε τη μεγάλη ανηφόρα της Τύμφης και γνωρίζετε τη Δρακόλιμνη.

 

περιοδικό Αθηνόραμα, ειδική έκδοση, Νοέμβριος 2002 (διασκευή)

 

δεσμός Ζαγόρι

 

Θέλετε να δώσετε τις ίδιες πληροφορίες με ένα γράμμα σε κάποιον φίλο σας που σκέφτεται να επισκεφτεί τα Zαγοροχώρια. Kάντε τις απαραίτητες αλλαγές όπως στο παράδειγμα:

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

 Πηγαίνοντας στα Zαγοροχώρια θα συναντήσεις...

 

 

eik3. Aν γινόταν μια εκδρομή το καλοκαίρι στη θάλασσα, τι θα γράφατε στην εφημερίδα του σχολείου σας για να το μάθουν όλοι οι συμμαθητές σας; Γράψτε μια ανακοίνωση με τίτλο «Δυο μέρες στη θάλασσα».

 

Μην ξεχάσετε να γράψετε:

 

bullet

ποιος οργανώνει την εκδρομή

bullet

τα στοιχεία του οργανωτή

bullet

πού και πότε θα γίνει

bullet

πώς θα πάτε

bullet

ποιοι μπορούν να συμμετέχουν

bullet

τι θα κάνετε στην εκδρομή

bullet

τι θα χρειαστεί να πάρετε μαζί σας

bullet

πόσα χρήματα θα πρέπει να πληρώσετε και σε ποιον

 

 

19

 

 

4. Φανταστείτε ότι μόλις γυρίσατε από την εκδρομή στον Παρνασσό και θέλετε να γράψετε ένα άρθρο στην εφημερίδα του σχολείου σας για το πώς περάσατε, με τίτλο «Η εκδρομή στον Παρνασσό».

 

Μην ξεχάσετε να γράψετε:

 

bullet

πού βρίσκεται το μέρος όπου πήγατε

bullet

πότε και για ποιον λόγο πήγατε εκεί

bullet

τη γενική εντύπωση

bullet

τι είδατε στη διάρκεια της εκδρομής και με ποια σειρά

bullet

τι κάνατε εκεί

bullet

περιστατικά που συνέβησαν

bullet

τα συναισθήματα και τις σκέψεις σας

 

 

 

eik5. Tι λέτε, θα θέλατε να διοργανώσετε και εσείς μια εκπαιδευτική εκδρομή με την τάξη σας στους Δελφούς;

 

bullet

Για να γίνει όμως με επιτυχία, μια καλή ιδέα είναι να δουλέψετε ομαδικά.

bullet

Μια ομάδα θα βρει πληροφορίες για τους Δελφούς από τη μυθολογία και την ιστορία, θα γράψει μια περίληψη σε 150 με 200 λέξεις και θα τη διαβάσει στην τάξη. Θα δώσει τίτλο στο κείμενο και θα γράψει μόνο τα κύρια σημεία των κειμένων που διάβασε.

bullet

Μια άλλη θα διαλέξει μέσα από τον οδικό χάρτη τη διαδρομή που θα ακολουθήσετε και από ποια μέρη θα περάσετε. Επίσης, θα βρει πληροφορίες για αυτά τα μέρη, ώστε στα ωραιότερα σημεία να κάνετε στάσεις.

bullet

Πόσο θα στοιχίσει η εκδρομή; Πόσα παιδιά θα πάρουν μέρος; Πόσο πρέπει να είναι το αντίτιμο του εισιτηρίου; Μια ομάδα θα αναλάβει τα οικονομικά θέματα της εκδρομής και θα σημειώσει σε ένα τετράδιο όλα τα απαραίτητα στοιχεία.

bullet

Στους Δελφούς, ποια μνημεία είναι καλό να επισκεφτείτε; Tι θα δείτε στο μουσείο; Η τέταρτη ομάδα θα βρει τις απαραίτητες πληροφορίες από ταξιδιωτικούς οδηγούς, θα τις καταγράψει και θα ξεναγήσει την υπόλοιπη τάξη στους Δελφούς.

 

δεσμός Εκδρομή με αεροπλάνο

 

 

20

 

εικόνα

Mπορείτε να διαβάσετε από το Aνθολόγιο:

Γιώργος Mπόντης, [O ασημένιος δρόμος] (σελ. 30)

Όμηρος, [Στο νησί των Φαιάκων] (σελ. 46)

Aντώνης Σαμαράκης, Σ' ένα συνοριακό σταθμό (σελ. 67)

Λουκιανός, [Tαξίδια γεμάτα περιπέτειες] (σελ. 265)

Διαβάστε

Bαρελλά Aγγελική, H Eλλάδα κι εμείς, εκδ. Xρυσή Πένα, Αθήνα, 1991

Iωαννίδης I. Δ., O γύρος του κόσμου χωρίς λεφτά, εκδ. Kαστανιώτη, Αθήνα, 1989

Παγκόσμιος Άτλαντας, Eικονοπαίδεια, εκδ. Eρευνητές, Αθήνα, 1995

Tαξίδια στις χώρες του κόσμου, εκδ. Στρατίκη, Αθήνα, 1993

 

εικόνα

Δείτε

O στρατηγός, Mπάστερ Kίτον και Kλάιντ Mπρόκμαν, 1926

O Tζίμης και το γιγαντοροδάκινο, Xένρι Σέλινκ, 1996

Tαξιδεύοντας (O μοναχικός πλανήτης), ντοκιμαντέρ αγγλικής, γαλλικής, αμερικανικής, αυστραλιανής παραγωγής, 2000

Tαξιδεύοντας στην Eλλάδα, ντοκιμαντέρ ελληνικής παραγωγής, 2002

 

εικόνα

Aκούστε

δεσμός Άσπρα καράβια, στίχοι Σ. Σκίπης, μουσική Γ. Σπανός

δεσμός Άσπρα, κόκκινα, κίτρινα, μπλε, στίχοι H. Λογοθέτης, μουσική Δ. Mούτσης

δεσμός Kρουαζιέρα, στίχοι, μουσική B. Γερμανός

δεσμός Ξημερώνει, στίχοι Γ. Pούσσος, μουσική M. Xατζιδάκις

δεσμός Παποράκι, στίχοι Λ. Παπαδόπουλος, μουσική M. Λοΐζος

δεσμός Σ' ένα εξπρές, στίχοι K. Nτούμος, μουσική Γ. Σπανός

δεσμός Φύσα, αεράκι, στίχοι N. Γκάτσος, μουσική Σ. Ξαρχάκος

 

εικόνα

Επισκεφτείτε - Hλεκτρονικές διευθύνσεις

Σιδηροδρομικό μουσείο, Σιώκου 4 (κάθ. Λιοσίων 301), Aθήνα

 

δεσμός Γεωγραφία (Στ' Δημοτικού)

 

 

21

 

 

Επαναληπτικοί πίνακες της ενότητας για να διορθώσω το γραπτό μου

 

 

Σημειώνω στη δεξιά στήλη του πίνακα ένα + για όσα νομίζω ότι έχω γράψει και ένα - για όσα δεν έχω γράψει. Στη συνέχεια συμπληρώνω όλα όσα λείπουν για να είναι το γραπτό μου πλήρες.

1. Πώς αφηγούμαστε μια ιστορία

Γράφουμε:

bullet

Πού και πότε συμβαίνουν τα γεγονότα της ιστορίας.

bullet

Ποιο είναι το κεντρικό πρόσωπο της ιστορίας.

bullet

Ποια άλλα πρόσωπα συμμετέχουν.

bullet

Με ποιο γεγονός ξεκινάει η ιστορία.

bullet

Με ποια γεγονότα ή πράξεις συνεχίζεται.

bullet

Πώς τελειώνει η ιστορία.

bullet

Τι σκέφτονται και τι αισθάνονται τα πρόσωπα (κυρίως το κεντρικό πρόσωπο) για ό,τι συνέβη.

Χρησιμοποιούμε:

bullet

Χρόνους του παρελθόντος (κυρίως παρατατικό, αόριστο αλλά και ενεστώτα για ζωντάνια και αμεσότητα).

bullet

Χρονικές (και αιτιολογικές) προτάσεις.

bullet

Χρονικούς συνδέσμους, χρονικά επιρρήματα, φράσεις που δηλώνουν χρόνο.

bullet

Ουσιαστικά και επίθετα στις περιγραφές.

2. Πώς περιγράφουμε ένα πράγμα

Γράφουμε:

bullet

Πού βρίσκεται.

bullet

Πώς το λένε.

bullet

Πώς είναι (γενική εντύπωση, σχήμα, μέγεθος, χρώμα).

bullet

Περιγραφή από τα έξω προς τα μέσα.

bullet

Πώς το απέκτησα (αν είναι δικό μου).

bullet

Πώς είναι φτιαγμένο, από τι υλικά.

bullet

Πώς χρησιμοποιείται.

bullet

Περιστατικά σχετικά με αυτό.

bullet

Συναισθήματα και σκέψεις για όλα τα παραπάνω.

Χρησιμοποιούμε:

bullet

Ενεστώτα (συνήθως) ρημάτων.

bullet

Επίθετα και επιθετικούς προσδιορισμούς.

bullet

Τοπικούς προσδιορισμούς.

 

δεσμός Περιγραφή, αφήγηση, περίληψη [Νεοελληνική Γλώσσα Α΄ Γυμνασίου]

 

22

 

 

Διορθώνω το γραπτό μου

 

Κάθε φορά που γράφω ένα κείμενο το ξαναδιαβάζω. Προσέχω όλα τα παρακάτω και διορθώνω όσα χρειάζονται. (Μπορεί να χρειαστεί να ξαναγράψω κάποια μέρη του κειμένου μου.)

 

1. Ποιος ήταν ο σκοπός μου; Τον πέτυχα; (Συμβουλευτείτε τα σημεία που προτείνονται για ανάπτυξη στην εκφώνηση της εργασίας παραγωγής γραπτού λόγου κάθε φορά και τους επαναληπτικούς πίνακες στο τέλος της κάθε ενότητας.)

2. Οργάνωσα το γραπτό μου σε παραγράφους;

3. Πώς είναι η ορθογραφία; Χρησιμοποίησα το λεξικό μου;

4. Χρησιμοποίησα σωστά τις τελείες και τα κόμματα;

5. Χρησιμοποίησα πολλές διαφορετικές λέξεις ή έχω επαναλάβει συχνά τις ίδιες λέξεις;

6. Τι μου άρεσε περισσότερο απ' όσα έγραψα;

7. Τι θα μπορούσα να έχω γράψει καλύτερα; Πώς μπορώ να το γράψω τώρα;

8. Τι θα μπορούσα να γράψω ακόμα; Τι θα μπορούσα να αφαιρέσω;

9. Θα καταλάβουν το κείμενο οι συμμαθητές μου;

10. Ποια σημεία θα τους αρέσουν περισσότερο και ποια λιγότερο;

11. Πώς είναι η εμφάνιση του γραπτού μου; Είναι καθαρό και καλογραμμένο; Μπορεί να το διαβάσει κανείς εύκολα.

 

 

 


 

Τετράδιο εργασιών

 

7

 

εικ

Ο ναυαγός

Σκεφτείτε:
«Είμαι ο μόνος ναυαγός
σε ένα έρημο νησί
στον Ειρηνικό Ωκεανό»
(όπως στη φωτογραφία).

eik1. Γράψτε τις πρώτες σας εντυπώσεις από το τοπίο γύρω σας. Μπορείτε να γράψετε για:

 

  • τη βλάστηση (τι είδη φυτών βλέπετε, πόσο μεγάλα είναι, πόσο πυκνά, τι χρώματα έχουν)

  • τις ακτές (έχουν βράχια ή αμμουδιά, τι χρώματα έχει η θάλασσα, αν είναι ήσυχη ή ταραγμένη)

  • τον καιρό

  • τους ήχους που ακούγονται

 

Μην ξεχάσετε να γράψετε και για τα συναισθήματά σας. Πώς νιώθετε που βρίσκεστε για πρώτη φορά σε ένα τέτοιο μέρος; Ποια είναι η πρώτη σας αντίδραση;

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 



 

9

 

eikeik2. Μετά το αρχικό ξάφνιασμα, αρχίζετε να σχεδιάζετε τις πρώτες σας ενέργειες για να τα καταφέρετε σε αυτή τη δύσκολη κατάσταση. Από το ναυάγιο σώθηκαν διάφορα αντικείμενα που μπορεί να σας φανούν χρήσιμα. Γράψτε στον πίνακα που ακολουθεί ποια αντικείμενα διαλέγετε και περιγράψτε πώς θα τα χρησιμοποιήσετε. Σε τι χρόνο θα γράψετε;

 

Γράψε τις απαντήσεις σου στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

αντικείμεναενέργειες

ένα μεγάλο πανί

θα φτιάξω σκέπασμα για την καλύβα μου

   
  
  
  
  

 

 

eik3. Όταν βραδιάζει και κάθεστε στην πρόχειρη σκηνή που στήσατε, σκέφτεστε ότι θα είναι πολύ καλό να κρατήσετε ημερολόγιο γι’ αυτή την εμπειρία σας.

 

Αποφασίζετε να μιλήσετε για τα γεγονότα από την αρχή. Τα παρακάτω σημεία θα σας βοηθήσουν να φέρετε στη μνήμη σας όλη την ιστορία:

 

• Πώς και γιατί αποφασίστηκε να κάνετε αυτό το ταξίδι;

• Ποιος ήταν ο προορισμός;

• Ποιες ήταν οι προετοιμασίες για το ταξίδι;

• Tαξιδεύατε με κάποιους άλλους μαζί;

• Τι έγινε στην αναχώρηση;

• Πώς ήταν το ταξίδι στην αρχή;

• Πώς έγινε το ναυάγιο;

• Πώς σωθήκατε;

 

Φροντίστε να περιγράψετε τι σκεφτόσασταν και πώς άλλαζαν τα συναισθήματά σας στις διαφορετικές φάσεις αυτής της περιπέτειας.

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

Τώρα που κάθομαι σ' αυτή την άγνωστη ακτή, σκέφτομαι όσα έγιναν και με έφεραν εδώ.

Όλα ξεκίνησαν πριν από δέκα μέρες, όταν ο πατέρας μου είπε ότι θα έφευγα

 

11

 

eik4. Συμπληρώστε τα κενά στο κείμενο βάζοντας τα ρήματα στον τύπο και στον χρόνο που ταιριάζουν, για να διαβάσετε την περιπέτεια ενός άπειρου οδηγού.

 

Ο κύριος Φαίδων ήταν πάντα αφηρημένος. Την πρώτη φορά που _ (κάθομαι) στη θέση του οδηγού, _ (χρειάζομαι) μισή ώρα για να θυμηθεί πού _ (βρίσκομαι) τα κλειδιά. Τελικά τα _ (ανακαλύπτω) στην πόρτα του αυτοκινήτου. Ακούστε τι _ (γίνομαι) σήμερα το πρωί. Πρώτα _ (διασχίζω) τη διασταύρωση χωρίς να σταματήσει στο κόκκινο φανάρι. Χάος! Τα άλλα αυτοκίνητα _ (κορνάρω) ασταμάτητα, οι οδηγοί _ (χειρονομώ) και _ (ουρλιάζω). Εκείνος μέσα στον πανικό του _ (αναπτύσσω) ταχύτητα και ξαφνικά _ (βρίσκομαι) να οδηγεί πάνω στην πλατεία _ (κλείνω) τα μάτια του σφιχτά και _ (αρπάζομαι) από το τιμόνι, λες και _ (μπορώ) να _ (σταματάω) το αυτοκίνητο με αυτό τον τρόπο. Οι πεζοί _ (σκορπίζομαι) σε διάφορες κατευθύνσεις πανικόβλητοι. Από θαύμα δεν _ (συμβαίνει) κάποιο ατύχημα..

Όταν πια το αυτοκίνητο _ (ακινητοποιούμαι) σε ένα παγκάκι, ο κύριος Φαίδων _ (ανοίγω) τα μάτια του και _ (απορώ): «Πότε φύτρωσε εδώ αυτή η πλατεία;».

 

κείμενο της συγγραφικής ομάδας

 

12

 

eik5. Tο ίδιο απόγευμα ο κύριος Φαίδων αποφάσισε να γράψει σ’ έναν φίλο του για να του αφηγηθεί την περιπέτειά του. Mπορείτε να συνεχίσετε;

 

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

Κάθε φορά η αφηρημάδα μού προκαλεί προβλήματα. Έτσι και σήμερα το πρωί. Στην αρχή, ξεχνιέμαι και διασχίζω τη διασταύρωση χωρίς να  

 

13

Ταξίδι στον βυθό

eik6. Το κείμενο μιλάει για ένα ταξίδι στον βυθό. Βάλτε τις παραγράφους στη σωστή σειρά συμπληρώνοντας στο κενό κουτάκι τον αριθμό τους.

 

Σύρε τον πίνακα, για να δεις και τις υπόλοιπες στήλες.

Εγώ είχα ακούσει και διαβάσει πολλά για τον βυθό της θάλασσας, αλλά αυτό που είδα μ’ έκανε να τρίβω τα μάτια μου. Στην αρχή έβλεπα πολλά μικρά ψαράκια που κινούνταν κατά ομάδες. Σε πιο μεγάλο βάθος αρχίσαμε να βλέπουμε πιο ενδιαφέροντα πράγματα. Είδα πολύχρωμα ψάρια να περνάνε από μπροστά μου, ψάρια που διέφεραν σε μέγεθος και σχήμα.
Αρχίσαμε να ανεβαίνουμε προς τα πάνω. Και τότε είδα το πιο συναρπαστικό, το πιο μυστηριώδες απ’ όλα. Ήταν ένα πελώριο τέρας. Το μόνο που πρόλαβα να δω ήταν το γλοιώδες κεφάλι του. Ήταν απαίσιο και είχε τρία κόκκινα μάτια. Το είδα να εξαφανίζεται σε μια σπηλιά. Πετάχτηκα πίσω. Καθώς ανεβαίναμε, το είπα στον θείο μου, αλλάδεν με πίστεψε. Μου είπε ότι ύστερα απ’ αυτό το ταξίδι ήταν φυσικό να βλέπω τέρατα. Είχαμε ταξιδέψει πολύ μακριά. Όμως θα βγαίναμε ποτέ έξω; Μήπως ήταν ένα όνειρο; Ποτέδεν θα μάθω...
Ήμασταν στην παραλία, όταν η γιαγιά μου με πληροφόρησε ότι είχε έρθει στο νησί ένας μακρινός μου θείος. Το απόγευμα ήρθε στο σπίτι μας και μου είπε ότι είχε φέρει μαζί του το κότερό του και το σκάφανδρό του. Μου υποσχέθηκε να με πάει μια βόλτα στον βυθό της θάλασσας το επόμενο πρωί. Εγώ, φυσικά, άλλο που δεν ήθελα.
Το καλοκαίρι που μας πέρασε, ενώ ήμουν διακοπές στην Κρήτη, μου συνέβη κάτι συναρπαστικό. Κατέβηκα με ένα ειδικά διαμορφωμένο σκάφανδρο στον βυθό της θάλασσας.
Όμως αυτό που τράβηξε την προσοχή μου ήταν το εκθαμβωτικό τοπίο. Τα βράχια είχαν διάφορα σχήματα. Άλλα είχαν τρύπες, άλλα μεγάλες μυτερές άκρες και άλλα είχαν πάνω πολλά φυτά που σου τραβούσαν την προσοχή. Όσο πιο πολύ κατεβαίναμε, τόσο το ταξίδι μας αποκτούσε «άγρια ομορφιά». Τώρα μπορούσαμε να δούμε λογιών λογιών ψάρια, όπως σαλάχια, ιππόκαμπους, ξιφίες...
Το επόμενο πρωί ξύπνησα πολύ νωρίς. Είχαμε κανονίσει να έρθει να με πάρει ο θείος μου στις 7 το πρωί. Όλο το βράδυ δεν είχα κοιμηθεί καθόλου από τον ενθουσιασμό. Σε λίγο φτάσαμε στη θάλασσα. Το κότερο μας περίμενε εκεί. Ξεκινήσαμε το μεγάλο ταξίδι μας. Μόλις φτάσαμε στα ανοιχτά, ο θείος μου αποφάσισε πως ήρθε η ώρα να βουτήξουμε. Κατεβάσαμε το σκάφανδρο στη θάλασσα.

 

Στάθης Δάρας, 13 χρονών, περιοδικό «Eρευνητές», H Kαθημερινή, τεύχος 201, 30/11/02 (διασκευή)

 

14

 

eik7. Ένα ταξίδι στον βυθό «κρύβει» πάντοτε πολλές εκπλήξεις. Μπορείτε να συνεχίσετε την αφήγηση του μικρού Στάθη σαν να είσαστε εσείς που εξερευνάτε τον βυθό; Αφήστε τη φαντασία σας ελεύθερη να «συναντήσει» έναν τεράστιο λευκό καρχαρία, ένα γιγάντιο καλαμάρι, ένα ναυάγιο πειρατικού πλοίου... Πείτε τα γεγονότα με τη σειρά που έγιναν, χρησιμοποιώντας όποιες από τις παρακάτω φράσεις θέλετε:

εικ

 

Ξαφνικά ένιωσα ένα δυνατό χτύπημα...

Ευτυχώς...

Μετά είδα κάτι που έμοιαζε με...

Δεν πίστευα στα μάτια μου...

Είχα ανακαλύψει...

Έπειτα από ώρα, βρέθηκα...

Και τότε είδα...

Συνεχίσαμε να προχωράμε προς τα κάτω...

Ύστερα, το μόνο που πρόλαβα να δω...

Τέλος, καθώς ανεβαίναμε...

 

eik8. Ένα χταπόδι παρακολουθεί το ταξίδι του μικρού Στάθη στον βυθό. Το ίδιο βράδυ λέει τις εντυπώσεις του για τον «παράξενο επισκέπτη» στους φίλους του.

 

Παιδιά, ακούστε τι έγινε σήμερα το πρωί. Δε θα το πιστέψετε. Μόλις ξύπνησα, τέντωσα τα πόδια μου να ξεμουδιάσουν από τον βραδινό ύπνο. Ξαφνικά, ...

Παίξτε τον ρόλο του χταποδιού και συνεχίστε την ιστορία.

Γράψε την απάντησή σου στο παρακάτω γκρι πλαίσιο

 

Παιδιά, ακούστε τι έγινε σήμερα το πρωί. Δε θα το πιστέψετε. Μόλις ξύπνησα, τέντωσα τα πόδια μου να ξεμουδιάσουν από τον βραδινό ύπνο. Ξαφνικά, ... 

 

15

 

eik9. Θέλετε να διαβάσετε τις καλοκαιρινές σκέψεις ενός παιδιού της ηλικίας σας; Για να τα καταφέρετε, χρειάζεται να συμπληρώσετε τα κενά επιλέγοντας τον σωστό τύπο.

(Σημ. διαγράψτε τη λάθος απάντηση)

 

Κάθε καλοκαίρι έχει συναντηθεί / συναντιέται στο νησί όλη η παλιοπαρέα: ο Νίκος, ο Γιάννης, ο Πέτρος, η Ελευθερία, η Μαρία, η Βάσω και ο μικρότερος της συντροφιάς, η αφεντιά μου. Το σχολείο έχει τελειώσει / είχε τελειώσει πια. Τα βιβλία, τα τετράδια, οι σάκες, οι κασετίνες και οτιδήποτε είχε θυμίσει / θυμίζει την καθημερινή σχολική ζωή βρισκόταν / βρίσκεται πολύ μακριά για να μας απασχολεί. Έφτασε / Θα έφτανε η ώρα για ξεκούραση και τρέλες, κολύμπι στη θάλασσα και παιχνίδια στον ήλιο του καλοκαιριού. Καμία ενοχλητική εντολή της μητέρας –«Πρώτα θα μελετήσεις τα μαθήματά σου και μετά θα παίξεις / θα παίζεις»– δε διακόπτει τις στιγμές της ανεμελιάς. Το καλοκαίρι θα ήταν / θα είναι πάντα... η εκδίκηση των παιδιών. Ήδη πριν ξεκινάμε / ξεκινήσουμε, η αγωνία μου είχε φτάσει/ έχει φτάσει στο αποκορύφωμα και ανυπομονώ / ανυπομονούσα για τη στιγμή που θα ξανασυγκεντρώνεται / θα ξανασυγκεντρωνόταν η γνωστή «συμμορία».

«Έρχονται / Θα έρθουν όλοι; Μήπως έχουν αλλάξει / θα αλλάζουν κάποιοι και δε θα είναι όπως πέρσι;» αναρωτιόμουν / αναρωτήθηκα όλη την ώρα. Μα τώρα πια που μας έβλεπα / βλέπω να είμαστε όλοι μαζί, η ανησυχία μου θα εξαφανιστεί / εξαφανίστηκε. ΄Oλα είναι όπως παλιά και το καλοκαίρι προβλεπόταν / προβλέπεται γεμάτο όμορφες στιγμές και εκπλήξεις.

 

κείμενο της συγγραφικής ομάδας

 

16

 

eik10. Ένας συμμαθητής σας χρειάζεται βοήθεια! Σας έδωσε να διαβάσετε το άρθρο που έγραψε για την εφημερίδα του σχολείου σας με τίτλο «Εκδρομή στα χιόνια» και σας ζητάει να τον βοηθήσετε λίγο, γιατί βρήκε δυσκολίες!

 

Διαβάστε το κείμενο που ακολουθεί και προσπαθήστε να συμπληρώσετε τα κενά που έχει αφήσει με τα ρήματα που βρίσκονται μέσα στην παρένθεση:

 

Εκδρομή στα χιόνια

 

Tο πρωί του περασμένου Σαββάτου _ (γίνομαι) η εκδρομή στο χιονοδρομικό κέντρο των Καλαβρύτων, που πολλοί από εμάς _  (περιμένω) με μεγάλη γωνία. Tα λεωφορεία _  (ξεκινάω) στην ώρα τους, γύρω στις 8.00, και _  (φαίνομαι) ότι θα _  (αρχίζω) μια υπέροχη μέρα. Tο ταξίδι μας _  (είμαι) πολύ ευχάριστο και κανείς από εμάς δεν _ (καταλαβαίνω) για πότε _  (φτάνω).

Tο τοπίο ήταν ολόλευκο και ο ήλιος _  (λάμπω). Aφού μας _ (δίνω) κάποιες γενικές οδηγίες, μας _  (αφήνω) να κάνουμε μια μικρή βόλτα. Όλα τα παιδιά _  (φεύγω) τρέχοντας προς όλες τις κατευθύνσεις. O χρόνος που _  (έχω) για τον περίπατο ήταν μια ώρα.

Mόλις _  (επιστρέφω) και _  (συγκεντρώνομαι) στη μεγάλη πίστα, _  (έρχομαι) η ώρα για αγώνες με έλκηθρο. Όλοι _ (κάνω) σαν τρελοί από τη χαρά μας! Tο τι χιόνι _  (τρώω) από τις πολλές τούμπες δε λέγεται! Πολλοί ήταν αυτοί που _  (χάνω) γάντια, κασκόλ, σκουφάκια μέσα στη βιασύνη τους να _  (κερδίζω) τον διαγωνισμό.

Kανείς όμως τελικά δεν _  (θυμάμαι) ποιοι ήταν οι νικητές! Δεν είχε καμιά σημασία. Στο τέλος όλοι _  (ψάχνω) μέσα στο χιόνι για να βρούμε τα χαμένα αντικείμενα, ένα γάντι εδώ, άλλο σκουφί πιο πέρα!

κείμενο της συγγραφικής ομάδας

 

17

 

eikeik11. Σχηματίστε το επίθετο από τη λέξη στην παρένθεση και γράψτε το στον σωστό τύπο.

 

Η _  (αεροπορία) εταιρεία προσφέρει φτηνά εισιτήρια για τις διακοπές του καλοκαιριού. Το τρένο είναι το ασφαλέστερο _  (μεταφορά) μέσο. Η _  (σιδηρόδρομος) γραμμή περνούσε μέσα από πανέμορφα δάση και δε χόρταινες να βλέπεις έξω από το παράθυρο. Το _  (οδός) δίκτυο δεν είναι αρκετό για όλα τα αυτοκίνητα και υπάρχει μεγάλη κίνηση. Συνήθως πήγαινα τα καλοκαίρια στο χωριό με το  _  (επιβάτης) λεωφορείο.

 

eik12. Συμπληρώστε την ακροστιχίδα και θα δείτε το όνομα ενός μεγάλου ταξιδευτή της αρχαιότητας.

 

 _  Το τέλος του ταξιδιού.

 _  Τη ρίχνει το πλοίο στο λιμάνι.

 _  Τα ορεινά χωριά είναι χτισμένα σε μεγάλο...

 _  Τα περνάμε και είμαστε σε άλλη χώρα.

 _  Ολυμπιακή ... : πετάμε με αυτήν.

 _  Δουλεύουν στα καράβια.

 _  Χώρα γνωστή για τις ταυρομαχίες.

 _  Απέναντι από τη Δύση.

 _  Ο άνθρωπος πάντα ήθελε να ταξιδέψει εκεί.

 

18

 

eik13. Βρείτε ποια λέξη δεν ταιριάζει με τις άλλες στην ομάδα της και πείτε γιατί.

 

Α. ποδηλάτης, πλοίαρχος, πιλότος, ναύτης, αεροδρόμιο

Β. εκδρομή, κρουαζιέρα, δωμάτιο, ταξίδι, δρομολόγιο

Γ. πέλαγος, διαδρομή, ωκεανός, θάλασσα, γιαλός

 

eik14. Πόσες λέξεις σχετικές με το ταξίδι μπορείτε να βρείτε στο κρυπτόλεξο (οριζόντια και κάθετα);
Για να λύσεις το κρυπτόλεξο, πάτα εδώ.

 

eik

 

Γράψε τις λέξεις που βρήκες στις παρακάτω σειρές. Για γρήγορη μετακίνηση πάτα το πλήκτρο tab ⭾ και για επιστροφή τα πλήκτρα shift+tab ⭾

 

01 
02 
03 
04 
05 
06 
07 
08 
09 
10 
11 
12 
13 
14