ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ
Πλούσιος ή Στολισμένος ρυθμός (Ύστερη Κλασική Ι)

Ζωγράφος του Ξενόφαντου, Περσικό βασιλικό κυνήγι


 

Αρυβαλλοειδής λήκυθος ύψος 37 εκ., 390-380 π.Χ., βρέθηκε στο Κερτς, Αγία Πετρούπολη, The State Hermitage Museum, П.1837-2

 

Οκτώ από τις εικονιζόμενες μορφές έχουν αποδοθεί ανάγλυφα και πέντε με χρώμα. Είναι τοποθετημένες σε δύο σειρές, με ανατολίτικες ενδυμασίες. Στο μέσο της κάτω ζώνης ο Αβροκόμας, επάνω σε συνωρίδα, κατευθύνεται προς τα δεξιά, κυνηγώντας με το δόρυ του ένα αγριογούρουνο. Δεξιά του βρίσκεται ο Σεισάμης και δύο άλλοι Ανατολίτες που προσπαθούν να εξοντώσουν ένα λεοντοκέφαλο και κερασφόρο τέρας και αριστερά από τον Άτραμη και έναν άλλο σύντροφό του που κυνηγούν γρύπα. Στο μέσο της επάνω σειράς δεσπόζει η μορφή του έφιππου Δαρείου που κυνηγά ένα ελάφι, κρατώντας δόρυ. Δεξιά του ο Ευρύαλος, ο Κλυτίος, σήμερα χαμένος, και ένας τρίτος ανώνυμος, κυνηγούν ελάφι, ενώ σε αντίστοιχη θέση στα αριστερά εικονίζεται ο Κύρος να κατευθύνεται προς κυνηγό, που συγκρατεί με σχοινί ένα κυνηγόσκυλο, ενώ πίσω του εικονίζεται ακόμη ένας Πέρσης. Δύο ζωγραφιστοί με άσπρο χρώμα ακανθωτοί κίονες, που φέρουν ανάγλυφους τρίποδες, πλαισιώνουν τις τρεις κύριες μορφές της παράστασης, ενώ ανάμεσά τους υψώνεται ένας φοίνικας αποδομένος με κουκκίδες πρόσθετου πηλού (τεχνική Barbotine). Οι τρίποδες, ο φοίνικας, οι γρύπες και τα δέντρα δάφνης υποδηλώνουν ότι το κυνήγι διεξάγεται σε ιερό άλσος του Απόλλωνας. Στο ώμο του αγγείο εικονίζονται τρεις φορές από μια Νίκη, επάνω σε συνωρίδα, συνοδευόμενη από τοξότη, πιθανότατα τον Ηρακλή. Στο δεξιό τμήμα του ώμου Ο Δίας με την Αθηνά καταβάλλουν γίγαντα και στην ίδια μάχη υποτίθεται ότι συμμετέχουν ο Ηρακλής με τη Νίκη. Σε αντίστοιχη θέση στα αριστερά σκηνή Κενταυρομαχίας με δύο γυμνούς άνδρες (Πειρίθους-Θησέας;) να επιτίθενται σε κένταυρο. Την κύρια παράσταση επιστέφει ανάγλυφο "περιδέραιο", ενώ ανθέμια διακοσμούν το χώρο κάτω από τη λαβή και το κάτω μέρος του λαιμού και του ώμου του αγγείου.

Εκτός από τις ανάγλυφες μορφές, ορισμένες από τις οποίες έχουν γίνει από την ίδια μήτρα, σημαντικό ρόλο παίζει και η πολυχρωμία, όπως και η χρήση επιχρυσωμένου πηλού.

 

Ζωγράφος του Ξενόφαντου

 

Ζωγράφος του Ξενόφαντου

 

Πηγές: Classical Art Research Centre and the Beazley Archive δεσμός, The State Hermitage Museum δεσμός