ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ
Πρώιμη Κλασική Αγγειογραφία

Ζωγράφος της Villa Giulia, Ο Ερμής με τον μικρό Διόνυσο


 

Καλυκόσχημος κρατήρας ύψος 40,7 εκ., Μόσχα, Κρατικό Μουσείο Καλών Τεχνών (Πούσκιν), II 1б 732

 

α' όψη. Στο μέσο της σύνθεσης εικονίζεται ο Ερμής καθισμένος σε βράχο να κρατά στην αγκαλιά του τον μικρό Διόνυσο που έχει υψωμένα τα χέρια τους προς μια Νύμφη. Πίσω από τον Ερμή βρίσκεται μια Μαινάδα με θύρσο, η μελλοντική ακόλουθος του Διόνυσου.

Σύμφωνα με τον μύθο η έγκυος Σεμέλη, η μητέρα του Διόνυσου, ζήτησε από τον Δία να παρουσιαστεί μπροστά της με όλη του τη δύναμη. Ο Δίας της έκανε τη χάρη, η Σεμέλη όμως έπεσε νεκρή από τους κεραυνούς που συνόδευαν τον Δία. Τότε ο θεός πήρε το βρέφος, το έραψε στον μηρό του και όταν συμπληρώθηκε ο χρόνος της κύησης, γεννήθηκε ο Διόνυσος. Ο Δίας εμπιστεύτηκε τον Διόνυσο στον Ερμή, ο οποίος τον παρέδωσε στον βασιλιά του Ορχομενού Αθάμαντα και στη δεύτερη γυναίκα του την Ινώ, για να τον αναθρέψουν, με την οδηγία να τον ντύσουν με γυναικεία ρούχα, για να ξεγελάσουν μ' αυτόν τον τρόπο την Ήρα. Η θεά όμως το κατάλαβε και τιμώρησε με τρέλα την Ινώ και τον Αθάμαντα. Ο Δίας έσωσε τον Διόνυσο και τον παρέδωσε μέσω του Ερμή στις Νύμφες της Νύσας, μια χώρας που βρισκόταν είτε στην Ασία είτε στην Αφρική.

Για τον μικρό Διόνυσο με Σάτυρο δες κι εδώ.

 

Ζωγράφος της Villa Giulia

 

β' όψη. Στο κέντρο εικονίζεται ένας γέρος βασιλιάς (ο Αθάμαντας;) με το σκήπτρο του. Μπρος και πίσω του απομακρύνονται τρομαγμένες δύο νέες.

 

Ζωγράφος της Villa Giulia

 

Πηγές: Classical Art Research Centre and the Beazley Archive δεσμός, Μόσχα, Κρατικό Μουσείο Καλών Τεχνών (Πούσκιν), δεσμός