ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ
Πρώιμη Κλασική Αγγειογραφία

Ζωγράφος της Πενθεσίλειας, Η κρίση του Πάρη


 

Πυξίδα τύπου α' λευκού εδάφους, ύψος με το καπάκι 17,2 εκ., περ. 460 π.Χ., Νέα Υόρκη, met, 07.286.36

 

Ο νεαρός Πάρης, φορώντας χλαμύδα, πέτασο ριγμένο στην πλάτη και κρηπίδες (υψηλά υποδήματα), κάθεται πάνω σ' ένα βράχο και συνομιλεί με τον Ερμή, ο οποίος επίσης φορά χλαμύδα, πέτασο και φτερωτά υποδήματα, ενώ  κρατά στο δεξί χέρι του το κηρύκειο. Πίσω από τον Ερμή βρίσκεται η Ήρα η οποία κοιτάει την Αθηνά, ενώ στη συνέχεια εικονίζεται η Αφροδίτη που μιλά με τον γιο της, τον φτερωτό Έρωτα. Η Αφροδίτη κρατάει στο χέρι της μια φιάλη με την οποία ίσως πρόκειται να ξεδιψάσει τον γιο της, ο οποίος της προσφέρει μια ταινία, το σύμβολο της νίκης της. Πίσω από τον Πάρη βρίσκεται ένας γενειοφόρος άνδρας ο οποίος μπορεί να είναι ή ο Πρίαμος, ο πατέρας του Πάρη, ή ο Αγέλαος, ο παιδαγωγός του.

Πάνω από τον Πάρη και κάτω από τα φτερά του Έρωτα υπάρχει η επιγραφή ΗΟΠΑΙΣΚΑΛΟΣ

"Πρόκειται για ένα από τα πρωιμότερα σωζόμενα έργα του Ζωγράφου της Πενθεσίλειας. Η εξαιρετική σχεδιαστική απόδοση της κύριας διακόσμησης πάνω σε λευκό φόντο με χρήση πολλών χρωμάτων (μαύρου, ιώδους, διαφόρων αποχρώσεων καστανού, κίτρινου κ.ά) το καθιστούν ένα από τα πιο ωραία αγγεία που έχουν σωθεί από την πλούσια παραγωγή του αττικού Κεραμεικού.

 

Κλασική Αγγειογραφία, Ζωγράφος της Πενθεσίλειας

 

Κλασική Αγγειογραφία, Ζωγράφος της Πενθεσίλειας

 

Κλασική Αγγειογραφία, Ζωγράφος της Πενθεσίλειας

 

Πηγές: Classical Art Research Centre and the Beazley Archive δεσμός, Νέα Υόρκη, met δεσμός

Μιχάλης Τιβέριος, Αρχαία Αγγεία (σειρά Ελληνική τέχνη), εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1996, σ.. 166, 354-355