ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ
Πλούσιος ή Στολισμένος ρυθμός Ύστερη Κλασική ΙI

Ζωγράφος του Μαρσύα, Αρπαγή της Θέτιδας από τον Πηλέα


 

Πελίκη στιλ Κερτς, ύψος 43,3 εκ., πλάτος 27,5 εκ., 355-350 π.Χ., βρέθηκε στην Κάμιρο, Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο, 1862,0530.1 / E424

 

Στην κύρια όψη εικονίζεται η αρπαγή της Θέτιδας από τον Πηλέα στην ακρογιαλιά της Σηπιάδας στη θεσσαλική Μαγνησία, που υποδηλώνεται από ένα κυματοειδές έξαρμα του εδάφους και ένα ψάρι. Η πανέμορφη γυμνή Νηρηίδα, σε χαρακτηριστική οκλάζουσα θέση, αιφνιδιάζεται από τον Πηλέα, τη στιγμή που μόλις είχε τελειώσει το θαλάσσιο μπάνιο της και ανασήκωνε τον ακριβό χιτώνα της, που είχε αφήσει σε βράχο, ενώ μια συντρόφισσά της, που κάθεται στο δεξιό άκρο της σύνθεσης, της πρόσφερε το ιμάτιό της. Παρά το δάγκωμα ενός ιππόκαμπου, που υποδηλώνει τη δυνατότητα της Θέτιδας να μεταμορφώνεται, ο Πηλέας θα πετύχει το στόχο του, όπως βεβαιώνει και η μορφή ενός Έρωτα που πετά από πάνω του, στεφανώνοντάς τον. Μια άλλη Νηρηίδα, με παρόμοια με της αδελφής της κόμμωση, φαίνεται να είναι αμήχανη από τα συμβαίνοντα. Επάνω από τον Πηλέα, η Αφροδίτη, η μεγαλύτερη μορφή της σύνθεσης, παρακολουθεί τη σκηνή, έχοντας για συνοδό ίσως την Πειθώ. Τέλος, η εντυπωσιακή γυμνή γυναικεία μορφή, που απομακρύνεται στο επάνω δεξιό μέρος της σύνθεσης, δείχνοντας στο θεατή τα οπίσθιά της, είναι ίσως μια άλλη Νηρηίδα ή κάποια προσωποποίηση, όπως της Παρθενίας.

Ο Boardman παρατηρεί: "... στην παράσταση έχουμε δύο γυμνές σπουδές γυναικών τελειότητας απρόσιτης για τα πρωιμότερα αγγεία. Οι τριών τετάρτων όψεις των σωμάτων και των προσώπων επιτυγχάνεται τώρα ελεύθερα και αν και η τεχνική ακόμη αντιπαλεύει τις συνθέσεις σε βάθος, η πληρότητα και η στρογγυλότητα των επιμέρους μορφών εκφράζεται τέλεια παρά το μελανό έδαφος."

Η β΄ όψη...

 

Ζωγράφος του Μαρσύα

 

Στο μέσο της β' όψης του αγγείου εικονίζεται ο Διόνυσος με θύρσο και στεφανωμένος με στεφάνι κισσού να κάθεται σε βράχο. Αριστερά του βρίσκεται ένας σάτυρος και δεξιά μια μαινάδα, που στηρίζεται σε τύμπανο διακοσμημένο με αστέρι και κρατά θύρσο. Ιωνικά κυμάτια διακοσμούν δευτερεύοντα σημεία του αγγείου, ενώ οι μορφές της παράστασης πατούν επάνω σε ζώνη με μαιάνδρους και αβακωτά μοτίβα. Τέλος, τους χώρους των λαβών καλύπτουν φυτικά κοσμήματα.

 

Ζωγράφος του Μαρσύα

 

Πηγές: Classical Art Research Centre and the Beazley Archive δεσμός, Perseus δεσμός, Βρετανικό Μουσείο δεσμός