ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ
Πλούσιος ή Στολισμένος ρυθμός (Ύστερη Κλασική Ι)

Ζωγράφος του Πάρη της Καρλσρούης, Κρίση Πάριδος


 

Υδρία 440 π.Χ., Karlsruhe, Badisches Landesmuseum, 259

 

Στην επάνω ζώνη του αγγείου εικονίζεται η Κρίση του Πάρη και στην κάτω ο Διόνυσος με Μαινάδες και Σάτυρους.

Η σύνθεση του θέματος της Κρίσης του Πάρη διαφέρει κατά πολύ από τα ανάλογα αγγεία της μελανόμορφης τεχνικής, όπου οι μορφές παρουσιάζονταν συνήθως εν πομπή να κατευθύνονται στον γενειοφόρο Πάρη.

Ο Πάρης εικονίζεται καθιστός στο κέντρο της ζώνης. Η αμφίεσή του είναι ανατολίτικη και είναι στραμμένος προς τον φτερωτό Έρωτα, τον οποίο έχει στείλει η Αφροδίτη που κάθεται στα αριστερά του. Με το αριστερό χέρι ο Πάρης κρατά σκήπτρο, ενώ έχει ανασηκωμένο στο δεξί, δείχνοντας κατά κάποιο τρόπο ότι η κρίση του ευνοεί την Αφροδίτη.

Αριστερά του απεικονίζονται οι δύο άλλες θεές, "μια αγαλμάτινη Αθηνά" και η Ήρα που ανασηκώνει με χάρη το ιμάτιό της. Ανάμεσα στον Πάρη και την Αφροδίτη εικονίζεται ο Ερμής. Παρουσιάζεται γυμνός, έχοντας ριγμένο στον αριστερό του ώμο τη χλαμύδα· ο πέτασος βρίσκεται στο πίσω μέρος του κεφαλιού του, ενώ με το δεξί χέρι κρατά κηρύκειο. Πίσω από το χέρι του και μπροστά από τον Έρωτα εμφανίζεται ένα δέντρο, δίνοντας την αίσθηση του βάθους. Την ίδια λειτουργία έχουν και τα υπόλοιπα δέντρα που εμφανίζονται σε διάφορα σημεία του αγγείου αλλά και η μορφή της Έριδας, που βρίσκεται πάνω από τον Πάρη και εικονίζεται ως το στήθος, σαν να ξεπροβάλλει από κάποιο λοφίσκο. Παρόμοια εικονίζεται και ο ήλιος στην άκρη δεξιά, ορατός μόνο εν μέρει, να οδηγεί το τέθριππό του, ανεβαίνοντας κάθετα προς τον ουρανό.

Στο αγγείο εικονίζονται ακόμη, δίπλα στην Ήρα, η κόρη του Ωκεανού και συνοδός της Ήρας, η Κλυμμένη (Δόξα), ο Δίας, πάνω από την Ήρα. Άλλες δύο Ωκεανίδες, η Τύχη και η Νέμεση, απεικονίζονται πάνω από την Αφροδίτη.

Το αγγείο χαρακτηρίζεται από την εντυπωσιακά λεπτομερή απόδοση των πτυχών στα ενδύματα, τα οποία κοσμούνται με αστέρια, με λωρίδες, γωνιώδεις ελιγμούς, τετράγωνα σχέδια και κλωνίσκους. Η κόμη των μορφών διαμορφώνεται σε βοστρύχους ή είναι κυματιστή. Υπάρχει άφθονη χρήση ανάγλυφους και επιχρυσωμένου πηλού, όχι μόνο για τα κοσμήματα αλλά και για μεγαλύτερες περιοχές, όπως είναι τα φτερά των Ερώτων. Ιδιαίτερη είναι και η στάση των μορφών. Άλλες παρουσιάζονται καθιστές και σε μετωπική στάση, π.χ. ο Πάρης, ενώ άλλες σε τρία τέταρτα.

 

 Ζωγράφος του Πάριδος της Καρλσρούης, Κρίση Πάριδος

 

Ζωγράφος του Πάριδος της Καρλσρούης

 

Πηγές: Classical Art Research Centre and the Beazley Archive δεσμός, Perseus δεσμός

Προσεκτικές Ματιές στα Ελληνικά Αγγεία, επιμέλεια Tom Rasmussen & Nigel Spivey, εκδ. Α. Καρδαμίτσα, Αθήνα, 1997