ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ
Πρώιμη Κλασική Αγγειογραφία

Ζωγράφος της Καρλσρούης, Απόλλωνας και Μούσα


 

Κύλικα με κάλυμμα, ύψος 7.7 εκ., διάμ. 16.6 εκ., βρέθηκε στη Βάρη, περ. 460-450 π.Χ., Βοστόνη, mfa 00.356

 

Στο κάλυμμα του αγγείου εικονίζεται ο Απόλλωνας  δαφνοστεφανωμένος να στέκεται με ανοιχτά χέρια, στα οποία είναι απλωμένος μανδύας, μπροστά στη Μούσα που φορά δωρικό πέπλο και κάθεται σε βράχο κρατώντας με το ένα χέρι το πηγούνι της και με το άλλο λύρα.

 

Τα περιγράμματα και τα μαλλιά των δύο μορφών, τα εσωτερικά σημάδια του σώματος του Απόλλωνα, οι οκτώ χορδές της λύρας και οι λεπτομέρειες του σώματος της χελώνας-κελύφους, το ακανόνιστο έδαφος και το περίγραμμα του βράχου, ο μαίανδρος και ο κύκλος που περικλείει την εικόνα γίνεται σε χρυσοκίτρινο διαφορετικών τόνων. Σκούρο μωβ χρησιμοποιείται για τις πτυχές του μανδύα του Απόλλωνα και για τις κηλίδες στο κέλυφος χελώνας. Οι πτυχές του ενδύματος της Μούσας είναι σκούρα καφέ. Ορισμένες λεπτομέρειες προστέθηκαν με ανάγλυφο και επιχρυσωμένο: το στεφάνι του Απόλλωνα, η καρφίτσα στον πέπλο της Μούσας, το σκουλαρίκι και το σπειροειδές βραχιόλι, οι βραχίονες της λύρας. Στη σάρκα δάφνης, στο σκουλαρίκι, στον αριστερό βραχίονα της λύρας και σε ένα από τους δίσκους παραμένουν ίχνη χρυσού.

 

Ζωγράφος της Καρλσρούης

 

Ζωγράφος της Καρλσρούης

 

Το κύπελλο είναι ιδιόμορφο, όχι μόνο επειδή έχει κάλυμμα, αλλά και λόγω της ιδιαίτερης κατασκευής για το γέμισμά του. Το στέλεχος είναι κοίλο και ο σωλήνας που σχηματίζεται κατ 'αυτόν τον τρόπο συνεχίζει προς τα πάνω μέσα σχεδόν στο χείλος. Εάν το κύπελλο κρατιόνταν λοξά ανάποδα, θα μπορούσε να γεμίσει σχεδόν εντελώς μέσω αυτού του σωλήνα και, μόλις γέμιζε, θα μπορούσε να αδειάσει μόνο μέσω του επιστομίου.

 

Πηγές: Classical Art Research Centre and the Beazley Archive δεσμός Βοστόνη, mfa δεσμός