ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ
Αρχαϊκή Αγγειογραφία, Ερυθρόμορφη

Ζωγράφος του Κλεοφράδη, Σκηνές από την άλωση της Τροίας


 

Υδρία κάλπις, γύρω στο 480-475 π.Χ., Νάπολη, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, 2422

 

Σκηνές από την άλωση της Τροίας.

Πρόκειται για μια από τις σημαντικότερες κάλπες της αρχαϊκής αγγειογραφίας, γεμάτη ένταση, θλίψη και απόγνωση.

Σκηνές από την άλωση της Τροίας. Ο Αίαντας ορμητικός έχει αρπάξει την Κασσάνδρα από τα μαλλιά και κρατά απειλητικά το ξίφος του. Η Κασσάνδρα ικέτισσα στο άγαλμα της Αθηνάς παρακαλάει τον Αίαντα να τη λυπηθεί. Αριστερά ο Αινείας κουβαλάει τον Αγχίση, ενώ προπορεύεται ο μικρός Ασκάνιος.

 

Ζωγράφος του Κλεοφράδη

 

Στη μέση ο Πρίαμος κάθεται στο βωμό του Έρκειου Δία, είναι πληγωμένος, κρατά με τα δυο του χέρια το κεφάλι του και στην αγκαλιά του κείτεται νεκρός ο μικρός Αστυάνακτας. Μπροστά από τον Πρίαμο, ο Νεοπτόλεμος υψώνει το ξίφος του απειλητικά.

Πίσω από τον Νεοπτόλεμο μια Τρωαδίτισσα ετοιμάζεται να κτυπήσει ένα Έλληνα με κόπανο. Δεξιά ο Ακάμαντας και ο Δημοφώντας σώζουν τη γιαγιά τους, την Αίθρα. Γύρω γύρω βρίσκονται καθισμένες τρεις Τρωαδίτισσες και θρηνούν τη σκληρή μοίρα τους.

 

Ζωγράφος του Κλεοφράδη

 

Ζωγράφος του Κλεοφράδη

 

Θα ΄λεγε κανείς ότι ο Κλεοφράδης όταν ζωγράφιζε αυτό το αγγείο είχε στο νου την καταστροφή της Αθήνας από τους Πέρσες.

 

Πηγές: Classical Art Research Centre and the Beazley Archive δεσμός, Perseus δεσμός