ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ
Αρχαϊκή Αγγειογραφία, Ερυθρόμορφη

Ζωγράφος της Βρισηίδος, Η Βρισηίδα οδηγείται μακριά από τον Αχιλλέα


 

Κύλικα ύψος 12 εκ., διάμετρος 30 εκ., 480 π.Χ., Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο, 1843,1103.92 / Ε 76

 

Στο εσωτερικό της κύλικας εικονίζεται ένας ηλικιωμένος να κάθεται σ' ένα δίφρο. Φοράει χιτώνα και ιμάτιο, κρατώντας ένα ραβδί. Στο κεφάλι του έχει στεφάνι. Έχει τεντωμένο το δεξί του χέρι προς το γενειοφόρο άντρα που βρίσκεται μπροστά του. Το μετάλλιο περιβάλλεται από 5 μαίανδρους που διακόπτονται από τετράγωνο με σταυρό. Σε δύο σημεία οι μαίανδροι είναι τέσσερις και σε ένα τρεις. Διακρίνεται η επιγραφή: AVIOΣKIOΣVIΣ

 

Ζωγράφος της Βρισηίδος

 

Στην α' όψη, στο εξωτερικό του αγγείου, η πρώτη μορφή στα αριστερά είναι ένας κήρυκας. Φοράει κοντό χιτώνα, χλαμύδα, εμβάδες (μπότες) και πίλο. Με το δεξί χέρι κρατάει το κηρύκειο και με το αριστερό τη Βρισηίδα. Πίσω από τη Βρισηίδα ακολουθεί ένας δεύτερος κήρυκας με παρόμοια αμφίεση με τον πρώτο. Η Βρισηίδα φοράει χιτώνα και ιμάτιο που καλύπτει το κεφάλι της. Από τα μαλλιά της, που τα συγκρατεί μια διπλή κόκκινη ταινία, ξεφεύγει μια παρωτίδα (λεπτή κοτσίδα). Στη συνέχεια ένας γενειοφόρος άντρας με ιμάτιο στηρίζεται στο ραβδί του και κοιτάζει προς τον Αχιλλέα. Στα μαλλιά του έχει κόκκινη κορδέλα. Η Αχιλλέας κάθεται σε δίφρο οκλαδίας (σπαστό σκαμνί). Είναι κουκουλωμένος με το ιμάτιο, αφήνοντας ελεύθερο μόνο ένα μικρό μέρος του κεφαλιού του απ' όπου προβάλλουν τα σπαστά του μαλλιά, το μάτι του και η παλάμη του δεξιού του χεριού με την οποία πιάνει το κεφάλι του. Είναι θλιμμένος, βλέποντας τους δύο κήρυκες να οδηγούν μακριά του τη Βρισηίδα. Στο τέλος στέκεται όρθιος κρατώντας το ραβδί του ένας ακόμη γενειοφόρος άντρας. Ο Αχιλλέας βρίσκεται μέσα σε μια σκηνή από την οποία φαίνονται οι δύο από τους τέσσερις κίονες στήριξης. Η σκηνή καλύπτεται από ριγέ ύφασμα που καταλήγει σε κρόσσια. Διακρίνεται η επιγραφή: ΔVIOΣL

 

Ζωγράφος της Βρισηίδος

 

Στα αριστερά της β' όψης στέκεται ένας γενειοφόρος άντρας με ιμάτιο που καλύπτει το πίσω μέρος του κεφαλιού του. Τα μαλλιά του τα συγκρατεί κορδέλα. Είναι προφανώς ο Αγαμέμνονας και συνομιλεί με έναν γενειοφόρο άντρα που φοράει χιτώνα και ιμάτιο. Στο χέρι του κρατάει ένα ραβδί και στα μαλλιά του έχει κορδέλα. Η επόμενη μορφή, με παρόμοια αμφίεση με την προηγούμενη κοιτάζει προς τη Βρισηίδα. Ακολουθεί ο κήρυκας, με χλαμύδα, πίλο και εμβάδες, κρατώντας στο δεξί χέρι το κηρύκειο. Το αριστερό του χέρι καλύπτεται από τη χλαμύδα. Στη συνέχεια η Βρισηίδα με χιτώνα και ιμάτιο που καλύπτει το πίσω μέρος του κεφαλιού της. Τα μαλλιά της συγκρατεί διπλή κόκκινη κορδέλα. Το αριστερό της χέρι το πιάνει ο κήρυκας που προπορεύεται. Οι δύο κήρυκες και η Βρισηίδα βρίσκονται ανάμεσα σε δύο κίονες οι οποίοι προφανώς παριστάνουν την είσοδο της σκηνής του Αγαμέμνονα. Ανάμεσα στις μορφές η επιγραφή: AVIOVIOΣKI

 

Ζωγράφος της Βρισηίδος

 

Πηγές: Classical Art Research Centre and the Beazley Archive δεσμός, Βρετανικό Μουσείο δεσμός