ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ
Αρχαϊκή Αγγειογραφία, Ερυθρόμορφη

Ζωγράφος της Βρισηίδος, Σκηνή γλεντιού


 

Κύλικα τύπου Β ύψος 11,6 εκ., διάμετρος 30,8 εκ., 490-480 π.Χ., The J. Paul Getty Museum 86.AE.293

 

Στο εσωτερικό του αγγείου ένας νέος με ιμάτιο προσφέρει ένα λουλούδι σε μια νέα, που φοράει χιτώνα, ιμάτιο και κρατάει καθρέφτη. Το μανίκι της νέας είναι ιδιαίτερα φουσκωτό.

 

Ζωγράφος της Βρισηίδος

 

Στο εξωτερικό του αγγείου δέκα ανδρικές μορφές ντυμένες με γυναικεία ρούχα [χιτώνα, ιμάτιο, σάκο στα μαλλιά και ενώτια (σκουλαρίκια)] και μία γυναίκα χορεύουν και διασκεδάζουν. Στην αρχή της σύνθεσης, στην α' όψη, βρίσκεται ένας κιονωτός κρατήρας μπροστά στον οποίο στέκεται ένας άντρας κρατώντας ένα ραβδί και ένα σκύφο. Στη συνέχεια ένας δεύτερος άντρας κρατάει με τα χέρια του το ιμάτιο. Ένας νέος παίζει αυλό κι ένας γενειοφόρος του τείνει ένα σκύφο. Ανάμεσά τους κρέμεται μία συβήνη (θήκη για αυλούς). Η μορφή κοντά στη λαβή κρατάει ομπρέλα. Η β' όψη αρχίζει μ' έναν άντρα μεγάλης ηλικίας που κοιτάζει προς τα πίσω. Ακολουθεί μια νεαρή που κρατάει ομπρέλα και δίπλα της βρίσκεται ένας άντρας που παίζει κρόταλα. Μια ακόμη συβήνη στον τοίχο και μια μορφή με ανοιχτά χέρια, κάτω όμως από το ιμάτιο. Στη συνέχεια ένας νέος με αυλό και η τελευταία μορφή που παίζει επίσης κρόταλα.

Κάτω από τη μια λαβή η επιγραφή: ΒΡΥΓΟΣ ΕΠΟΙΕΣΕΝ.

Υπάρχει διχογνωμία ανάμεσα στους ερευνητές σχετικά με τη γυναικεία αμφίεση των ανδρών. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι έχουμε απλώς μια περίπτωση τραβεστί, κάτι που θεωρούνταν συνήθεια στην Αθήνα στα τέλη του 6ου αι. Κάποιοι άλλοι υποστηρίζουν ότι τέτοιου είδους ρούχα φορούσαν οι άνδρες των ιωνικών πόλεων στα συμπόσια και ερμηνεύεται ως διείσδυση των ενδυματολογικών συνηθειών της Ανατολής στην αμφίεση και στην τέχνη γενικότερα.

 

Ζωγράφος της Βρισηίδος Ζωγράφος της Βρισηίδος

 

Πηγές: Classical Art Research Centre and the Beazley Archive δεσμός, Perseus δεσμός, Malibu, The J. Paul Getty Museum, δεσμός