ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ
Αρχαϊκή Αγγειογραφία, Μελανόμορφη - Ετρουρία

Ζωγράφος του Λούβρου Ε736, Υδρία Ricci, Θυσία στον Διόνυσο, Αποθέωση του Ηρακλή, Μονομαχία Αχιλλέα-Μέμνωνα


 

Υδρία ύψος 44,5 εκ., διάμ. 34,5 εκ., περ. 540-530 π.Χ., Museo Nazionale Etrusco di Villa Giulia Q3248828

 

Το αγγείο είναι διακοσμημένο σε τρεις ζώνες. Μία στον ώμο και δύο στο σώμα. Η κατώτερη ζώνη απεικονίζει ζώα.

Περιμετρικά του ώμου εικονίζεται θυσία προς τον Διόνυσο. Αν και ο θεός απουσιάζει, η θυσία τον αφορά, αφού στο πάνω μέρος της σύνθεσης κυριαρχεί μια κληματαριά, σύμβολο του Διόνυσου, από την οποία κρέμονται εκτός από σταφύλια και διάφορα ζώα για τη θυσία.

Από τα αριστερά διακρίνεται μια υδρία, ένα καλάθι κρεμασμένο και δύο γυμνοί άντρες που γδέρνουν μία κατσίκα. Πάνω από τον δεύτερο άντρα κρέμεται από την κληματαριά το μισό μπροστινό μέρος ενός κριαριού. Ακολουθούν άλλες τρεις άντρες που γδέρνουν ζώο, με τους δύο να κρατούν το ζώο από τα πόδια και ο τρίτος να το γδέρνει.

 

Ζωγράφος του Λούβρου Ε 736, Louvre E736 painter

 

Στη συνέχεια ένας γυμνός και πάλι νέος κρατά οινοχόη και φιάλη για τη θυσία. Μπροστά του βρίσκονται ο αυλητής και ο ιεροποιός που έχει το αριστερό χέρι ανασηκωμένο σε στάση προσευχής και στο δεξί κρατά κύλικα ή κάνθαρο. Ο αυλητής και ο ιεροποιός είναι οι μόνοι ενδεδυμένοι. Ακολουθούν τρεις άντρες που ψήνουν με σούβλες κρέατα στη φωτιά ενός βωμού.

 

Ζωγράφος του Λούβρου Ε 736, Louvre E736 painter

 

Δεξιότερα εικονίζεται ένας άντρας που αντλεί κρασί από έναν αμφορέα και το μεταφέρει σε σκεύος παρόμοιο με του ιεροποιού και πίσω του ο μάγειρας που βγάζει από λέβητα, που στηρίζεται σε τρίποδα, κομμάτια κρέατος και τα τοποθετεί σε δίσκο που κρατά στο χέρι του. Οι δύο επόμενοι πραγματοποιούν την τελετουργική απόπλυση.

 

Ζωγράφος του Λούβρου Ε 736, Louvre E736 painter

 

Το προτελευταίο ζευγάρι περνά τα κρέατα σε σούβλες, ακολουθεί κάποιος που τρέχει κρατώντας μαχαίρι, για να φτάσουμε στον τελευταίο που πραγματοποιεί κάποιο είδος μαντικής. Πάνω από τις δύο τελευταίες μορφές κρέμεται το μισό μπροστινό από μια κατσίκα.

 

Ζωγράφος του Λούβρου Ε 736, Louvre E736 painter

 

Στην α' πλευρά έχουμε την αποθέωση του Ηρακλή. Η Ήβη είναι ο ηνίοχος ενός τέθριππου άρματος στο οποίο καλεί τον Ηρακλή πιάνοντάς τον από το χέρι. Μπροστά από τα άλογα σίγουρα η μία μορφή αποδίδεται στον Ερμή και η δεύτερη στην Αθηνά ως προστάτιδα του ήρωα. Ο θνητός Ηρακλής αποδίδεται με μαύρο χρώμα σε αντίθεση με το λευκό των θεών.

 

Ζωγράφος του Λούβρου Ε 736, Louvre E736 painter

 

Στη β΄ πλευρά η σύνθεση χωρίζεται κάθεται σε δύο μέρη. Δεξιά, στο επίγειο τμήμα, μονομαχούν δύο ήρωες, ο Αχιλλέας και ο Μέμνωνας και αριστερά, στο ουράνιο οι μητέρες των ηρώων, η Θέτιδα και η Ηώς μπροστά στον Δία σε σκηνή ψυχοστασίας.

 

Ζωγράφος του Λούβρου Ε 736, Louvre E736 painter

 

Ζωγράφος του Λούβρου Ε 736, Louvre E736 painter

 

Πηγή: Βικιπαίδεια δεσμός G. Ricci δεσμός