ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ
Αρχαϊκή Αγγειογραφία, Μελανόμορφη - Πρώιμη πρωτοαττική

Ζωγράφος του Αναλάτου, χορός, πομπή αρμάτων


 

Πρωτοαττικός αμφορέας ύψος 80 εκ., Λούβρο, CA 2985

 

Στο αγγείο διακρίνονται τρεις ζώνες με απεικονίσεις που συμπληρώνονται από οκτώ ζώνες με γεωμετρικά και φυτικά μοτίβα.

Στην κεντρική ζώνη διακρίνονται άρματα δύο αλόγων με ιππείς. Τα χρώματα των αλόγων εναλλάσσονται μεταξύ μαύρου και κόκκινου. Οι ιππείς στο ένα χέρι κρατούν τα ηνία και στο άλλο μαστίγιο. Τα κενά συμπληρώνονται με τεθλασμένες γραμμές και φυτικά μοτίβα.

Στην πρώτη ζώνη του λαιμού εικονίζονται σφίγγες. Στην αμέσως επόμενη δύο ζευγάρια βρίσκονται αριστερά και δεξιά μιας ανδρικής μορφής που παίζει αυλό. Προφανώς πρόκειται για κάποιο χορό. Οι γυναίκες φορούν στιγμωτά φορέματα σε αντίθεση με τους άντρες οι οποίοι θυμίζουν τη σχηματοποίηση των γεωμετρικών χρόνων ταυτόχρονα όμως έχουν αποκτήσει περισσότερη μάζα.

Έχοντας υπόψη τη νεκρική χρήση του αγγείου, υποθέτουν οι μελετητές ότι τα άρματα και ο χορός σχετίζονται με κάποια νεκρική πομπή.

Στο αγγείο συνυπάρχουν τα παλιά με τα νέα μοτίβα, δηλαδή εκτός από τα γεωμετρικά εμφανίζονται και τα καμπυλόγραμμα. Οι μορφές αποδίδονται και με τη σκιαγραφία, που ήταν ο παλιός τρόπος, αλλά και με τη χρήση περιγράμματος. Οι χαίτες των αλόγων αποδίδονται όχι μόνο γραπτά αλλά και χαρακτά. Εντελώς πρωτοποριακή χαρακτηρίζει ο καθηγητής Μιχάλης Τιβέριος, την υποδήλωση του κόλπου στον πέπλο των γυναικείων μορφών, δηλαδή της αναδίπλωσης του ρούχου αμέσως πάνω από το ζώσιμό του. Παρατηρούμε τη σταδιακή μετάβαση από τη γεωμετρική εποχή στην «ανατολίζουσα».

 

Πρώιμη Πρωτοαττική - Ο ζωγράφος του Αναλάτου Πρώιμη Πρωτοαττική - Ο ζωγράφος του Αναλάτου

 

Η φωτογραφία από trentu.ca

Μιχάλης Τιβέριος, Ελληνική τέχνη, Αρχαία Αγγεία, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1996, σελ. 241